Каталог товарів
Київ
UA

Як вибрати акумулятор

Автомобільний акумулятор – вузол досить дорогий та відповідальний. При сильних морозах і слабкому акумуляторі чергова поїздка може закінчитися, навіть не розпочавшись, тому акумуляторну батарею потрібно іноді міняти. У нашому гіді покупця ми розповімо, як правильно вибрати та купити автомобільний акумулятор.

Как выбрать аккумулятор #1 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Автомобільний акумулятор – вузол досить дорогий та відповідальний. При сильних морозах і слабкому акумуляторі чергова поїздка може закінчитися, навіть не розпочавшись, тому акумуляторну батарею потрібно іноді міняти. У нашому гіді покупця ми розповімо, як правильно вибрати та купити автомобільний акумулятор.

Акумулятор для авто або мото

Автомобільні акумулятори бувають стандартні, AGM (Start-Stop) та EFB. Також є гелеві акумулятори, тягові акумулятори для електротранспорту та мотоциклетні акумулятори 6/12В. Розповімо про кожен з них докладніше.

Стандартні автомобільні акумулятори розраховані на установку в легкові та вантажні автомобілі, мають відповідні розміри, місткість і пусковий струм. Напруга на клемах становить 12 В, тільки деякі моделі для важких вантажівок і спецтехніки можуть видавати 24 В, та й то замість них можна використовувати дві 12-вольт однотипні АКБ, з'єднані послідовно.

Как выбрать аккумулятор #2 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Зразок автомобільного акумулятора в традиційному розумінні – популярний Varta BLUE dynamic

id-8367319

Мотоциклетні акумулятори (мотоакумулятори) менші за розміром і ємністю, адже стартери в мототехніці помітно слабкіші.

Найчастіше вони, як і автомобільні аналоги, мають 12 вольтів, але є моделі на 6 вольтів. Останні зазвичай застосовуються в невеликих мотоциклах і скутерах.

Как выбрать аккумулятор #3 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Мотоциклетний акумулятор 12В Exide ETX9-BS – популярне рішення для мотоциклів

Акумулятор, що обслуговується чи ні

З урахуванням матеріалів електродів акумулятори поділяються на три типи:

  • такі, що обслуговуються – їм необхідно регулярне додавання дистильованої води;
  • малообслуговувані – вимагають води раз на 6-12 місяців;
  • необслуговувані – здатні працювати 4-7 років без доливання.

1. В акумуляторах що обслуговуються  є пластини зі сплаву свинцю та сурми (6-7%). Сурма давала свинцю необхідну механічну міцність і знижувала небезпеку глибоких розрядів (нижче 50% від повної ємності). Але саме через неї вода википала з електроліту при повній зарядці, і в ці акумулятори потрібно було часто доливати дистильовану воду. Такі рішення зараз бувають все рідше, їх основні переваги – ціна та можливість тривалого зберігання, наприклад, в сухому стані. Недоліки очевидні: необхідність частого обслуговування й слабкі пускові характеристики.

2. Малообслуговувані акумулятори можна впізнати за словами «selen» або «selenium» в назві та за наявністю пробок для води на кришці АКБ. Вони практично не «википають», воду потрібно додавати приблизно раз на рік, а працювати можуть до 5 років. Такий акумулятор базового рівня від хорошого виробника прослужить довго та без проблем. 

3. Акумулятор, що не обслуговується , здатен працювати 5-7 років без найменшого втручання. Електроди в таких АКБ роблять зі свинцю з додаванням кальцію (позначається як Ca/Ca), їх різновид – гібридні акумулятори, в яких половина електродів з добавками кальцію, а друга половина – з додаванням сурми або селену (позначаються як Ca, Ca/Se, hybrid).

У таких акумуляторів низька втрата води, тож доливати її непотрібно протягом усього терміну служби. Якщо втрати води не перевищують вимоги стандарту (6 г на 1 А/год протягом 21 дня перезарядження), ця АКБ вважається такою, що не потребує постійного обслуговування. У повністю кальцієвих (Ca/Ca) акумуляторів є два недоліки – вони бояться глибоких розрядів і перезарядження. Додавання срібла трохи знижує чутливість до перезаряджання та корозії, а олова та фосфорної кислоти – до глибоких розрядів.

id-95065

У гібридних акумуляторів є свої мінуси – вища (порівняно з Ca/Ca) витрата води та саморозряджання, підвищене газоутворення, знижений ресурс.

Але й переваги обох типів для користувача очевидні – мінімум уваги, низький саморозряд і високі пускові струми.

Как выбрать аккумулятор #4 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Bosch 6CT-63 S5 Silver Plus – типова батарея, що не обслуговується. В осередках таких моделей часто є пробки, які прикриваються декоративною пластиною з газовідводом. За бажанням там можна поміняти або долити електроліт, але при правильній експлуатації цього не потрібно

4. AGM-акумулятори (Start-Stop) сьогодні використовуються в найсучасніших автомобілях з системою Start/Stop, коли часто чергуються процеси заряду та розряду АКБ. Їх відмінна риса – використання рідкого електроліту, яким просякнуті спеціальні мати зі скловолокна. Це виключає витікання електроліту та виділення газів, знижує саморозряд, підвищує стійкість до вібрації. AGM-рішення відмінно переносять циклічні навантаження, характерні для важких міських умов з виснажливими пробками. Що не менш важливо, такі АКБ швидко приймають заряд, а чим вище ступінь заряду батареї – тим довше вона служить.

Как выбрать аккумулятор #5 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Акумулятор серії Varta Start-Stop вже однією своєю назвою вказує на область застосування – сучасні автомобілі з системою «Старт/Стоп»

5. Гелеві акумулятори заправлені не рідким, а желеподібним електролітом, який не витікає при ушкодженні або нахилі корпусу та надійно закриває пластини для захисту від корозії. Вони не бояться глибокого розряду та чудово працюють під час циклічних навантажень. Через підвищений внутрішній опір такі моделі не здатні видавати великі пускові струми, тому використовуються в порівняно малопотужній мотоциклетній техніці. Бояться перезарядження та перегріву, які можуть привести до здуття й навіть вибуху батареї.

Емність акумулятора, А/год

Ємність акумулятора – його здатність видавати певний струм протягом певного часу. Цей показник говорить про те, яку кількість електрики здатна запасти та потім віддати акумуляторна батарея. Чим вище його значення, тим більше буде спроб в автовласника запустити двигун.

Вимірюється номінальна ємність акумуляторних батарей в ампер-годинах (А/год). Наприклад, акумулятор ємністю 40 А/год в стандартному 20-годинному тесті (при температурі близько 25 градусів Цельсія) має видавати струм величиною у 2А. На практиці «вичавити» з акумулятора всю його ємність не вийде. Під час вибора нового акумулятора, його ємність має відповідати або бути на 2-5 А/год більше за ємність «старої» батареї.

Чим більше ємність акумулятора – тим більше його розміри і вага (якщо порівнювати акумулятори одного типу). Але якою ця ємність має бути в принципі? Для бензинових двигунів актуальні параметри: до 1,6 л – близько 44 А/год, 1,6-2,5 л – 55-60 А/год, 2,5-3,5 л – 62-66 А/год, понад 3,5 л – 70 А/год і більше. Для дизельних моторів до цих значень необхідно додавати 10-20 А/год, адже стартеру складніше прокручувати дизель, потрібен підвищений стартовий струм і енергія для прогріву свічок розжарювання.

Якщо в автомобілі розвинений комплекс споживачів енергії – аудіосистема, електроприводи скла, дзеркал, сидінь, додавайте 5-10 А/год. Якщо встановлена потужна акустична система – стане в пригоді додатковий спеціалізований AGM-акумулятор з мінімальним внутрішнім опором, який не боїться глибоких і повних розрядів. Для вантажівок з великими моторами є вантажні акумулятори з ємністю 100 А/год і більше.

Не радимо купувати занадто потужний акумулятор, наприклад, замість 44 А/год вибирати АКБ на 66 А/год. Електромережа автомобіля не розрахована на таку потужну АКБ, і не факт, що генератор встигатиме заряджати її повністю, особливо під час коротких поїздок містом. В результаті АКБ постійно працюватиме в напіврозрядженому стані, що негативно позначиться на її «здоров'ї» і терміні служби.

Как выбрать аккумулятор #10 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Розміри та геометрія

Місце для установки. Перед придбанням нового акумулятора обов'язково перевірте його опорну пластину: вона може бути гладкою або з виступами, товщиною 10,5 мм або 19 мм. Це важливо, адже найчастіше нижня частина акумулятора кріпиться саме опорною пластиною, а точніше – заведенням її в певні пази на місці установки. Надійне кріплення – запорука довгої служби, удари та вібрація призводять до осипання активної маси пластин.

Розмір і розташування клем. Клеми акумуляторів для японських автомобілів трохи тонші за звичні європейські, тому «японцям» потрібні свої акумулятори. Наприклад, у Bosch існує окрема лінійка Asia Silver. Щоб визначити розташування «плюсової» клеми на «легковому» акумуляторі, подивіться на нього з лицьової частини (де наклейка). На «вантажний» акумулятор дивіться з торцевої частини, де знаходяться клеми.

Как выбрать аккумулятор #7 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Типовий акумулятор для азійських автомобілів – витягнутий вгору корпус, клеми, що виступають за габарит, і відносно невелика ємність. Зазвичай позначаються словами Asia або JIS

Залежно від моделі АКБ, клеми «+» та «-» можуть бути встановлені з різних сторін. Якщо плюсова клема розміщена зліва щодо лицьової частини з наклейкою – це т.зв. пряма полярність, яку кодують такими словами як «СНД», «(1)» або «L+». Якщо клема справа – це зворотна полярність, яка записується як «Євро», «(0)» або R+.

Якщо ви помилково купили не ту модель АКБ, не варто розвертати батарею або нарощувати проводку. Краще повернути покупку та купити модель з відповідною полярністю.

Корисна порада: під час вибору АКБ, зверніть увагу на індикатор заряду («око») та ручку для перенесення. Перший дозволить візуально контролювати стан АКБ без вольтметра, а ручка полегшить перенесення, адже акумулятор для легкового автомобіля важить 10-20 кг, а для вантажівки – може перевалити і за 30 кг.

Как выбрать аккумулятор #8 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Індикатор акумулятора – звичайний ареометр з колірною індикацією. Простий, але дуже корисний

Позначення на акумуляторі

Ще кілька секретів заховано в позначеннях на етикетці або на корпусі акумулятора.

1. Шукайте знаки відповідності нормам EN 60095, EN 50342, DIN 43539, ГОСТ 959-2002. За вимогами ці норми відрізняються, але якщо акумулятор виконує одну з них, то до інших вже точно наближається. Ці стандарти, норми та правила описують всі технічні параметри акумулятора: його ємність, стартовий і номінальний струм, саморозряд тощо. Якщо в акумулятора є таке маркування – він гарантовано їх виконує.

Крім того, є єдиний європейський формат маркування АКБ: 9 цифр, розбитих на 3 групи (А, В, С). Для прикладу, розглянемо позначення 555 065 042. Якщо з перших 3 (гр. А) цифр 12-вольтного акумулятора відняти 500, то вийде його номінальна ємність – 55 А/год.

Цифри групи В вказують на конструктивне виконання акумулятора – габарити, полярність, кріплення, система газовідводу, й т.і. А останні 3 цифри (гр. С) – величина стартового струму, кратна 10, тобто останні цифри 042 вказують на величину стартового струму в 420 А.

Как выбрать аккумулятор #9 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Такий формат етикеток у продукції Bosch. Піктограми вказують на конструкцію, призначення та правила застосування

2. Стартовий (пусковий) струм – максимальний струм, який здатний віддавати акумулятор протягом певного короткого періоду часу. Це типова ситуація при запуску двигуна, важчий режим роботи для АКБ. Цей параметр формалізований й на корпусі акумулятора зазначається як EN – європейський стандарт, DIN – німецький і SAE – американський.

В Україні найпоширеніший європейський стандарт, тож якщо побачите на наліпці, наприклад EN700, це означає, що батарея здатна віддати струм силою 700 ампер при температурі -18С протягом 10 секунд при мінімальній напрузі 7,5 В в кінці розряду. На питання, на який струм орієнтуватися при покупці нового акумулятора, відповідь проста – купуйте таку батарею, яка здатна видати пусковий струм не менше штатної.

Як продовжити термін служби акумулятора: корисні поради

Дата випуску та тип. Купуйте «найсвіжіші» АКБ, нехай вони й коштують дорожче. Адже ви точно не знаєте, чи обслуговувався акумулятор за рік-другий свого перебування на складі. Не любите возитися під капотом – купуйте моделі, які не обслуговуються. Все, що їм потрібно – один раз на рік візит до автоелектрика, який виконає мінімальне обслуговування: поміряє напругу, почистить клеми. Якщо життєвий цикл батареї добігає кінця, то приїжджати на сервіс доведеться частіше.

Підтримуйте акумулятор зарядженим. Чим нижчий ступінь заряду – тим швидше скорочується його ресурс: виникає сульфатація пластин, кількість активної маси в результаті скорочується, а з нею «всихає» і ємність. Цей процес певною мірою оборотний, але краще до такого не доходити. Якщо в батарею потрібно доливати воду, періодично перевіряйте рівень електроліту, вивернувши пробки та дотримуючись обережності, адже сірчана кислота – дуже агресивна штука. Доливайте тільки чисту, дистильовану воду. Можна купити ареометр і перевіряти ним щільність.

Как выбрать аккумулятор #11 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Якщо зважитеся самі доливати воду в акумулятор, що обслуговується, то знайти правильний рівень електроліту допоможуть позначки збоку на корпусі або ось такі язички. Якщо не впевнені – краще доручити цю задачу фахівцям

Періодично контролюйте напругу штатним або додатковим вольтметром, за необхідності заряджайте акумулятор в процесі поїздок або за допомогою зарядного пристрою (ЗУ). У першому випадку ефект буде від регулярних поїздок з мінімум включених енергоспоживачів. Пара десятків кілометрів у вечірніх міських пробках, особливо взимку, дадуть мінімальний або навіть зворотний результат.

Важливий нюанс: звичайні ЗУ не вимикаються по закінченню зарядки, тож доведеться відстежувати момент, коли батарея зарядиться, та вимикати її вручну. Зазвичай заряджена батарея починає шипіти всередині – це характерна риса киплячого електроліту. Вдалим рішенням буде купити інтелектуальне ЗУ, яке продіагностує АКБ, зарядить, обслужить, а після перейде в режим очікування.

Как выбрать аккумулятор #12 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Сучасні інтелектуальні зарядні пристрої не схожі на старі трансформаторні «валізи». Така крихітка не тільки зарядить ваш акумулятор, але й проведе десульфатацію. В цьому випадку АКБ прослужить на кілька років довше

Напруга не завжди дозволяє вірно оцінити ступінь «здоров'я» АКБ, тож можна придбати тестер – т.зв. навантажувальну вилку. З її допомогою ви протестуєте акумулятор під навантаженням. Виконуйте перевірку на повністю зарядженому екземплярі, при температурі повітря 20-25 градусів. Якщо стрілка на час (зазвичай 5-6 секунд) перевірки залишилася в зеленій зоні – все в порядку, а якщо пішла в жовту, то це привід запланувати обслуговування. Червона зона тестера – необхідне термінове втручання або навіть заміна, такий екземпляр вас обов'язково підведе при настанні холодів.

Не використовуйте взимку розряджений акумулятор. У такий період навантаження на акумулятор підвищується – включаються різні обігрівачі, найчастіше використовуються фари, важче прокручувати холодний мотор з маслом, яке загусло. Тому перед нічною зимовою стоянкою вимкніть всі споживачі енергії та дайте двигуну попрацювати, щоб генератор встиг зарядити акумулятор. Або ж під'єднайте зовнішнє ЗУ, яке збереже ресурс двигуна та пальне.

Максимально полегшуйте зимовий старт. Він має тривати не більш як 10-15 секунд. Якщо мотор не завівся з першого разу, пауза до наступного старту має бути близько хвилини. Якщо двигун не запускається після декількох спроб, замість прокручувань «до посиніння» перевірте справність систем запалення та живлення. На старті за допомогою педалі зчеплення відключайте механічну КПП, щоб стартер зайвий раз не обертав вали та шестерні в густому трансмісійному мастилі.

Раз на півроку-рік чистіть та перевіряйте кріплення АКБ. Корпус акумулятора має бути чистим і цілим. Якщо на ньому помітні підтікання від кислоти, спочатку необхідно з'ясувати, звідки вони з'явилися. Сучасні системи вентиляції АКБ не пропускають електроліт назовні, тому його сліди показують, що корпус батареї пошкоджений та її потрібно замінити. Клеми акумулятора й відповідні контакти проводки мають бути чистими. Сліди окислів приберіть дрібним наждачним папером, після чого покрийте клеми захисним мастилом, яке проводить струм. Акумулятор потрібно добре закріпити, щоб не розбивався його корпус і не обсипалася активна маса.

Власникам кальцієвих батарей радимо звернути увагу на два пункти.

1. Один глибокий/повний розряд – включені на ніч габаритні вогні або тривала стоянка на сигналізації – і красиві паспортні характеристики такої батареї помітно знизяться. Пару таких розрядів – і ймовірність переселення АКБ в пункт приймання брухту різко зростає. Зрозуміло, гібридні модифікації менш схильні до такої проблеми.

2. Напруга зарядки. При покупці батареї обов'язково вивчіть її інструкцію. Якщо вказана підвищена напруга (наприклад, 14,2-14,4В і навіть більше), замініть інтегральний регулятор напруги на відповідний. Зрозуміло, ця порада не стосується тих автомобілів, які спочатку «заточені» під кальцієві батареї.

Ми розповіли про плюси та мінуси різних типів АКБ, про те, як підібрати необхідну ємність, залишилося лише порадити виробників. Відзначимо однозначних лідерів ринку: акумулятори Bosch і Varta, «міцні середнячки» Westa. А популярні українські акумулятори Ista традиційно виділяються вигідними цінами.

Сподіваємося, що наш гід покупця допоможе вам вибрати АКБ, і бажаємо вдалих покупок з Хотлайн!

Автори: Роман Мельниченко, Шерстюк Олександр

Як вибрати Автомобільні акумулятори
Коментарі (0)

‌Вас може зацікавити