Каталог товарів
Київ
UA

Як вибрати мікшерний пульт

Якщо ви музикант і хочете записувати музику або виступати з концертами, то не зможете обійтися без звукового мікшера. Простіше кажучи, мікшер є серцем будь-якого запису, персональним органайзером і головним інструментом в руках ді-джея.

Якщо ви музикант і хочете записувати музику або виступати з концертами, то не зможете обійтися без звукового мікшера. Простіше кажучи, мікшер є серцем будь-якого запису, персональним органайзером і головним інструментом в руках ді-джея.

У найзагальніших рисах мікшерний пульт поєднує в собі різноманітні звукові сигнали, займається їх обробкою і напрямком. Проте, є велика кількість можливостей і функцій, які ви повинні враховувати при покупці такого аудіопристрою.

Ми будемо розглядати три основні типи мікшерів: для запису (або студійні); для живого виступу на сцені (PA-мікшери); для ді-джеїв.

Щоб «завоювати» покупця, виробники намагаються доповнити свою продукцію всілякими функціями. Тому сьогодні музичний ринок пропонує велику кількість аудіомікшерів, здатних одночасно допомогти вам як при студійному записі, так і на концертному виступі.

Підбираючи собі підходящий аудіопристрій, покупець-початківець зазвичай втрачається у такій великій різноманітності специфікацій і функцій. Внаслідок цього необхідно познайомиться з деякими спеціальними термінами, знання яких допоможе зробити відповідну покупку.

Канали (Channels)

Канал, по суті, являє собою шлях сигналу. Мікшер з великою кількістю каналів забезпечує величезну кількість функцій. Канали, як правило, призначені для прийому з мікрофона і/або лінійних пристроїв (підсилювач, передпідсилювач, сигнальний процесор).

Канальна обробка (Channel Strip)

Смуга каналу являє собою групу ланцюгів, які функціонують разом у заданому каналі мікшера, щоб впливати на звукові сигнали, які проходять через нього. Вони, як правило, включають: вхідний роз'єм, який з'єднує з мікшером зовнішній інструмент, мікрофон і т.д.; мікрофонний передпідсилювач, що подає для обробки відносно слабкий сигнал мікрофона, піднімаючи його до лінійного рівня потужності; вирівнювання (EQ), яке регулює частотну характеристику сигналу; динамічну обробку, що включає в себе стиснення або стробування; маршрутизацію, яка направляє сигнал на інші схеми мікшера та зовнішні пристрої; регулятор рівня сигналу, який контролює вхід або вихід каналу; лічильник, що візуально відображає результати кожного каналу.

Введення/виведення (I/O)

Ця абревіатура означає входи і виходи на мікшері. Їх кількість і типи ви підбираєте залежно від того, як саме плануєте використовувати аудіопристрій.

Уявіть ситуацію, коли для запису звуку вам необхідна наявність великого числа мікрофонів. Мікшер повинен мати достатньо виходів для з'єднання мікрофонів з іншими пристроями. Залежно від типу використовуваних гучномовців, від мікшера може знадобитися забезпечення потужності для управління основними і моніторними динаміками. Розрахунок кількості вводів/виводів мікшера повинен також включати й інші пристрої, які будуть виступати частиною ланцюга сигналу та процесу запису. Вони будуть включати процесорні ефекти, мікрофонні передпідсилювачі, навушники, акустичні системи й інструменти, що підключаються безпосередньо в мікшер й ін.

Аналоговий 16-канальний мікшер Yamaha MG166CX з 16 мікрофонними передпідсилювачами підійде як для живого звуку, так і для запису

Шини (Buses)

Шину можна уявити собі у вигляді схеми перехресть, де передається цифрова інформація з кількох каналів. Кожен канал мікшера передає сигнали на конкретну шину або їх групу. Основна шина (Bus Master) є сумішшю звукових сигналів з усіх каналів, які передаються на головний вихід мікшера динаміків і/або записуючий пристрій. Допоміжні шини зазвичай пов'язані з регуляторами гучності каналів. Цими шинами сигнали відправляються за допомогою своїх власних вихідних роз'ємів, які називають пост-фейдерами (Post-Faders). Шини AUX також можуть працювати незалежно від величини каналу. Ці виходи можуть бути використані для відправлення конкретного набору сигналів на навушники, процесори ефектів, або моніторні динаміки.

10-канальний USB мікшер Allen & Heath ZED10FX оснащений 10 каналами, 4 мікрофонними/лінійними входами, USB I/O. Хороший вибір для запису невеликої групи

Групи каналів (Groups)

Мікшери з численними каналами часто мають функцію угруповання, яка дозволяє контролювати і обробляти кілька каналів разом. Група працює як суб-мікшер, розділяючи ту ж обробку сигналу та маршрутизацію, і так як всі канали управляються з одного регулятора рівня сигналу, то вихід до головної шині легше контролювати. Наприклад, всі мікрофони, які використовуються для барабанної установки, можуть бути віднесені до однієї групи, що дозволяє легко контролювати загальне звучання барабана. Деякі мікшери, що дозволяють групувати канали, також мають функцію вимкнення звуку. Це зручно, якщо ви захочете змусити «замовчати» групу входів або відкритих мікрофонів, наприклад, при оголошенні якоїсь важливої ​​новини зі сцени. Деякі більш просунуті мікшери мають функцію «сцена», що дозволяє зберігати різні конфігурації групи приглушених і активних каналів.

Вставки (Inserts)

Канальна вставка дозволяє підключати зовнішні звукові процесори (компресори, еквалайзери) до певних каналів. На великих мікшерах може бути присутня комутаційна панель, що дозволяє під'єднати безліч зовнішніх пристроїв.

Пряме виведення даних (Direct Output)

Дана технологія дозволяє здійснювати виведення даних на зовнішній підсилювач мікшера на зовнішні аудіоінтерфейси.

Сигнальна система (Cue System)

Використання цієї системи дозволить слухати звук з обраних каналів, не зачіпаючи при цьому головний вихід мікшера. Зазвичай сигнал подається на підсилювач для навушників або на моніторні динаміки. Cue-системи зазвичай дозволяють слухати сигнал до або після регулювання його рівня. Деякі мікшери мають спеціальну функцію, яка заглушає всі канали крім одного потрібного для прослуховування, що буває корисним для перевірки звуку.

аналогові мікшери

Аудіомікшери бувають цифровими, аналоговими та програмними.

Незважаючи на велику універсальність своїх цифрових побратимів, аналогові аудіо залишаються популярними через їх низьку вартість і легкість у використанні. Так як функції управляються за допомогою фізичних кнопок, регуляторів і перемикачів, їх керування більш інтуїтивне, ніж у цифрових побратимів.

Аналогові мікшери здатні передавати дуже високу якість звуку. Ефективність і дизайн електронних схем мікрофонних передпідсилювачів і мікшерів мають найбільший вплив на якість звуку. Більшість звукорежисерів згодні з тим, що забарвлення і спотворення звуку мікрофонами і гучномовцями є найбільш серйозними перешкодами для хорошого звуку. Тому добре розроблені мікрофонні передпідсилювачі, що підвищують сигнал мікрофона без додавання забарвлення або спотворень, мають вирішальне значення для якісного звуку. Висока якість схем і компонентів дозволяє звести до мінімуму шипіння, що неминуче відбувається з аналоговими мікшерами.

Цифрові мікшери

Миттєва зміна маршрутизації, гнучка і широка динаміка сигналу, дивовижне розмаїття ефектів і можливостей, - ось, що являє собою цифровий мікшер. З натисканням кнопки запрограмована зміна сигналу та ефекти можуть бути задіяні миттєво, що було б неможливо на аналоговому варіанті. Деякі пристрої даного типу сумісні з програмними плагінами, що розширюють їх можливості. Вони також можуть працювати з поганим зворотним зв'язком, запобігаючи при цьому крикам і верескам. Ще однією позитивною якістю цифрових мікшерів є функція автоматичного глушіння каналів з поганим або відсутнім сигналом.

8-канальний Mackie DL806 цифровий мікшер, що має 31-смуговий графічний еквалайзер і систему управління через iPad

Величезною перевагою цифрових мікшерів є здатність зберігати і відновлювати мікси. Багато музикантів за допомогою USB-накопичувачів або внутрішньої пам'яті самого мікшера зберігають налаштування і параметри міксів з минулих виступів. Деякі цифрові мікшери можуть бути запрограмовані за допомогою портативного комп'ютера. Тому перед початком концертного виступу вам залишається тільки провести невеликі налаштування.

Цифрові мікшери мають один суттєвий недолік - універсальність. Величезна кількість налаштувань і гнучкість в управлінні мають свою ціну: музикантам досить важко опанувати всіма можливостями аудіомікшера. Проте, як і в будь-якій складній цифровій техніці, можливість зберегти різні конфігурації скоротить тружнощі в розумінні та встановленні виробу.

Щоб прискорити знайомство музиканта з аудіопристроєм, виробники намагаються розробити більш зручні інтерфейси. Тому досвідчений користувач з перших хвилин знайомства з мікшером зможе швидко освоїти основні його функції. Як показує досвід професійних музикантів, спілкування з іншими власниками таких пристроїв на спеціальних інтернет-сайтах і тематичних форумах допоможе дізнатися і оволодіти всіма їх тонкощами.

Програмні мікшери

Мікшери у вигляді програмного забезпечення, встановленого на персональний комп'ютер або смартфон, дозволяють отримати гнучкість у налаштуванні. Завдяки такому рішенню користувачеві не потрібно буде фізично натискати кнопки, крутити регулятори і пересувати повзунки. Зазвичай подібні програми можна знайти на компакт-диску, що йде в комплекті з будь-якою звуковою платою. Виходить, що крім цієї програми і комп'ютера вам нічого більше не потрібно буде купувати.

Програма-мікшер PreSonus StudioLive

Програмні мікшери використовують ту ж технологію що і цифрові. Так як вони за своєю природою теж є цифровими, то ви отримаєте ті ж безмежні можливості маршрутизації без будь-якої необхідності перемикання будь-яких проводів. Але все ж багато хто хоче взаємодіяти безпосередньо з фізичними кнопками і «крутилками». Для тих, хто все-таки хоче одночасно мати всі переваги програмного забезпечення та імітацію ручного управління мікшером, виробниками випускаються спеціальні панелі управління, що дають можливість керувати програмним мікшером за допомогою реальних кнопок, повзунків і регуляторів.

Підсилювальні мікшери

Підсилювальні мікшери спеціально призначені для живих виступів. У них передбачені окремі підсилювачі потужності. Цим виключається необхідність незручною транспортування моніторних динаміків. Підсилювальні аудіомікшери доступні в широкому діапазоні розмірів і конфігурацій. Їх широкі можливості дозволяють одночасно обслуговувати буквально всі концертні інструменти.

Оскільки більшість груп виступають у невеликих приміщеннях, їм необхідна наявність власної звукової техніки. На сьогоднішній момент цифрові технології включають в одній "коробці" всі звукові елементи (колонки, мікшер, підсилювач) із необхідним запасом потужності.

Пакет для живого звуку

При покупці мікшера для використання на концертах варто звернути увагу на пакет для живого звуку. Такі комплекти звукового обладнання включають в себе більшість пристроїв для успішного виступу на сцені. У комплектації, як правило, присутні основні та акустичні системи, підставки для колонок, активний мікшер і всі необхідні кабелі. У деяких з них також передбачені мікрофони. У пакетах живого звуку все обладнання ретельно підібране в плані сумісності. Ціна подібних рішень є більш прийнятною, ніж окремих пристроїв.

DJ-мікшери

З їх численними вертушками і програвачами компакт-дисків для ді-джеїв доступний широкий набір інструментів і технологій для мікшування звуку. DJ-мікшери спеціально розроблені для задоволення цих потреб з потрібними входами для підключення будь-якого DJ-обладнання та інтеграції зі звуковими системами клубів і концертних майданчиків.

DJ-мікшери значно різняться за своїми можливостями. Прості та недорогі пристрої мають тільки кілька входів/виходів і пропонують основні важелі управління (регулювання гучності, перехресне змішування і т.п.) Більш складне обладнання додає такі функції, як контроль над певними частотами, перемикачі каналів й ін. Також доступні мікрофонні входи і функції спілкування з аудиторією.

DJ-мікшер Pioneer DJM-250 має два незалежних звукових фільтри для мікшування з дивовижними звуковими ефектами

Найбільш складні мікшери для ді-джеїв дозволяють підключати портативні комп'ютери і інтегрувати DJ-додатки, що розширюють їх можливості. Також у них присутні складні регулятори еквалайзера, безліч ефектів і навіть функції для управління відео і світлом.

Вибираючи DJ-мікшер, як і будь-який інший пристрій, ви повинні звертати увагу на функції, які мають вирішальне значення для вашого шоу і бюджету.

Лінійні і сумуючі мікшери

Мікшери першого типу, як випливає із назви, працюють з сигналами лінійного рівня. Є досить простими, так як у них зазвичай присутній тільки один регулятор гучності для кожного каналу. Використовуються для живих виступів. До одного лінійного мікшера можуть бути підключені декілька музикантів, звільняючи при цьому канали на головний мікшер.

Що важливо знати при покупці аудіомікшера

Сучасні технології звуку пропонують величезну кількість пристроїв і методів мікшування. Крім бюджету є ще кілька важливих моментів, на які слід звернути увагу при виборі аудіомікшера.

Важливим моментом є те, для яких цілей ви будете використовувати свою покупку: запис у студії, концертний виступ або ін. Наприклад, для студійної роботи важливими факторами є якість мікрофонного підсилювача, а також можливість підключення зовнішніх процесорів.

Для живого звуку переконайтеся в сумісності мікшера з конкретною звуковою системою. Крім того, в аудіопристрої повинна бути передбачена можливість підключення всіх інструментів групи.

Введення/виведення і канали. Заздалегідь порахуйте кількість мікрофонів що будуть підключені. Крім того, якщо ваша група включає в себе клавішні та інші інструменти зі стереозвуком, то мікшер повинен мати більшу потужність стереоканалу. Якщо ви плануєте підключати електро- або бас-гітари безпосередньо в мікшер, вам буде потрібна достатня кількість входів. Професіонали рекомендують мати якийсь запас каналів введення/виведення, так як ви не знаєте напевно, скільки людина в групі буде грати завтра.

Шини і сигнали маршрутизації. Ці функції важливі, особливо якщо справа стосується звукозапису. Якщо ви використовуєте багато спеціалізованих функцій мікшера (наприклад, багатоканальність, навушники, зовнішні ефекти), то для вас необхідні гнучкі маршрутизація і сигнальні тракти.

Можливості еквалайзера. Наскільки ви потребуєте в еквалайзері? Зазвичай в студії звукозапису потрібне дуже тонке налаштування звуку. В цьому випадку для досягнення необхідного рівня якості звуку просто не обійтися без багатополосного еквалайзера. Для простого живого мікшування досить буде функцій управління високими, середніми і нижніми частотами.

Ефекти й інші звукові процесори. Якщо ви використовуєте для мікшування зовнішні мікрофонні передпідсилювачі, педалі ефектів або інші спеціалізовані налаштування, то в такому випадку внутрішні ефекти мікшера і звукові процесори є менш критичними. З іншого боку, аудіомікшер з вбудованими ефектами і обробкою звуку робить дуже зручною роботу в прямому ефірі.

Підбиття підсумків

Прочитавши цей гід, ви вже маєте досить гарне уявлення про важливі речі, необхідні при виборі аудіомікшера. Ця інформація дасть вам можливість підібрати для себе звуковий пристрій, що відповідає вашим потребам і бюджету. Вдалої покупки!

Автор: Михайло Петров, журналіст

Як вибрати Мікшерні пульти
Коментарі (0)

‌Вас може зацікавити