Сучасні велосипеди несхожі на своїх попередників, тому вибір відповідного двоколісного друга – складне завдання для непідготовленого байкера. Ми написали матеріал, який допоможе розібратися і вибрати найкращу модель.

Как выбрать велосипед #1 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Сучасні велосипеди несхожі на своїх попередників, тому вибір відповідного двоколісного друга – складне завдання для непідготовленого байкера. Ми написали матеріал, який допоможе розібратися і вибрати найкращу модель.

Стиль руху VS велосипед

Універсальних велосипедів не існує, кожен призначений для конкретного стилю руху на певній території. Розповімо про основні 15 типів.

1. Гірський велосипед (MTB, mountain bike) – найпопулярніший байк, його завдання їздити поганими шляхами й пересіченою місцевістю.

У таких моделей посилена рама, як мінімум передній амортизатор, широкі покришки з яскраво вираженим протектором. На всіх гірських моделях велосипедист сидить нахилившись вперед.

2. Найнер – це гірський велосипед з колесами 29", на відміну від звичайних 26".

Велосипеди-найнери краще долають перешкоди та вибоїни, їдуть плавно, у них менший тиск на ґрунт. Відмінне рішення для високих байкерів.

3. Фрірайдовий велосипед створений для катання складними, природними або штучними трасами з перешкодами – стрибки на швидкості, подолання схилів, рух вузькими звивистими стежками.

Моделі для фрірайду – різновид гірських, з міцною рамою, передньою та задньою підвісками великого ходу, потужними дисковими гальмами.

У них:

  • міцна та легка рама для ефективних стрибків і підйомів в гору;
  • передній і задній амортизатор з великим ходом для ефективного гасіння коливань;
  • потужні дискові гідравлічні гальма;
  • широкі шини з глибоким малюнком протектора для підвищеної прохідності.

4. Крос-кантрі велосипед – досить важка модель для перегонів пересіченою місцевістю – зі спусками, затяжними підйомами, перешкодами, швидкісними і технічними ділянками. Такий велосипед – ще один різновид гірського, але зроблений під потреби дисципліни крос-кантрі.

У крос-кантрі моделі міцна рама з низькою посадкою, дискові гальма, трансмісія високого рівня, вилка з амортизацією, контактні педалі та шини з вираженим протектором.

Как выбрать велосипед #2 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

5. Міський велосипед – неспортивний байк, підійде для комфортного та неспішного руху містом. Рама у таких моделей може бути закритою (чоловічий) або відкритою (жіночій).

У міських велосипедах зустрічаються ножні гальма, вони комплектуються великими м'якими сидіннями для комфортної вертикальної посадки. Виробники встановлюють на такі моделі багажники, кошики, ліхтарі та інші аксесуари.

6. На дорожньому велосипеді можна їздити як лісовою грунтовкою, так і асфальтом.

У таких моделей регульоване кермо та велике м'яке сідло, колеса розміром 26-28", але можуть бути й менше. Нерідко комплектуються багажником або кошиком, переднім і заднім крилом та захистом ланцюга.

Раніше дорожні велосипеди мали одну швидкість, але зараз багато варіантів з 2-9 і більше швидкостями та планетарними втулками.

Как выбрать велосипед #3 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

7. Шосейний велосипед призначений для швидкісного руху шляхами з хорошим асфальтом.

У нього особлива форма керма, називається «баранячі роги», щоб міняти хват, низька розтягнута посадка для поліпшення аеродинаміки, легка, але жорстка рама та вузькі покришки з тиском близько 8 атм.

Цей тип велосипеда розроблявся для того, щоб бути швидким. Тому його діаметр коліс 28 дюймів, і немає нічого зайвого: крил і амортизаційних підвісок, багажника, дзвінка. Найлегші моделі важать менш як 3,5 кг, максимум – 6,8 кг.

Професійні шосейні велосипеди потрібні для велоспорту або тріатлону. А аматорські моделі оцінять любителі швидких велопрогулянок, в тому числі й на великі відстані. А ось для поїздок на дачу та прогулянок не надто рівними міськими вулицями він не підійде.

8. Гравійний велосипед (гравель) – модель-універсал: підійде для щоденних поїздок, легкого туризму або зимових тренувань.

Такі велосипеди здатні їздити практично будь-якою місцевістю, впораються з рухом комфортними шляхами, та стежками, покритими брудом або гравієм.

У них дискові гальма та шини з великим кліренсом, головна труба рами товща, а каретка розташована нижче, ніж у циклокросових моделей.

Завдяки довгій колісній базі вони стабільно поводять себе на дорогах і непередбачуваних поверхнях, на зразок гравію, а також забезпечують зручність під час довгих поїздок.

Как выбрать велосипед #3 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

9. Фет-байк або фатбайк (англ. Fat-bike від fat – «товстий») – велосипед на товстих покришках. Ширина покришок фет-байка від 3,5 до 4,8 дюймів, при цьому у звичайного гірського велосипеда ширина покришок максимум 2,5 дюйма. Завдяки цьому він відмінно справляється з поверхнями, які непрохідні для інших велосипедів: сніг, пісок, висока трава й т.і.

Ще одна відмінна риса моделі – низький тиск в камерах, в межах від 0,2 атм. до 2 атм. Широкі покришки та великий об'єм повітря всередині при низькому тиску в камерах максимально збільшують площу зіткнення і зменшують тиск на поверхню. Колеса буквально розтікаються дорогою та крадуть будь-які нерівності. Вага фет-байків 14-17 кілограмів.

10. Складаний велосипед менший за звичайні моделі та складається, як мінімум, навпіл. Їх легко перевозити в громадському транспорті та в багажнику машини, і зручно зберігати в невеликій квартирі, вони не займають багато місця в коморі або на балконі.

А ось їздити на ньому краще не лісовими стежками, а в місті, наприклад, зручно добиратися на роботу – в метро пустять і в офісі буде куди поставити.

Вибираючи складаний велосипед, звертайте увагу на механізм складання рами. Найчастіше у рами один шарнір посередині, і важливо, щоб механізм засувки, яка фіксує механізм, був якісним. Традиційно складаний велосипед складається не довше 20 секунд, ідеальний показник – 10-15 секунд.

11. BMX велосипед призначений для екстремального катання й витримує великі навантаження. Рама та вилка жорсткі, без амортизації, з однією швидкістю. Діаметр коліс 20 дюймів, хоча зустрічаються версії з 16", 18" та навіть 24" колесами.

Траса для BMX – кілька широких прямих, що складаються з трамплінів, ритм-секцій і т.д., з'єднаних віражами. BMX велосипед легкий і жорсткий, з низькою та довгою рамою з алюмінію або карбону. У моделі великі передня і задня зірки, контактні педалі, зазвичай є заднє гальмо, на кермі перекладина, що підвищує міцність.

Как выбрать велосипед #4 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

12. Є велосипеди, які важко віднести до конкретного виду, тому їх називають гібридами. Вони намагаються взяти найкраще з двох світів – гірських і шосейних велосипедів. У класичного гібрида рама гірського байка та відповідне оснащення: як правило, немає амортизаторів, але є колеса великого діаметра з дорожньою гумою середньої ширини.

В результаті, асфальтом він їде краще за гірський, але може рухатися й легким бездоріжжям, що важко для класичних шосейних байків. Залежно від фантазії виробника та позиціонування, в гібриді може бути більше як від шосейного, так і від гірського велосипеда.

13. Велосипеди для дерт/стріт – кращий вибір для різноманітних стрибків з елементами трюкової акробатики. На них відмінно кататися на спеціально обладнаних трасах з трамплінами, легко долати бордюри, сходинки та ін.

У цих моделей міцні низькі рами й колеса з широкими покришками, зазвичай на них їздять стоячи.

Как выбрать велосипед #5 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

14. Трековий велосипед потрібен для руху велотреком. У таких моделей коротша колісна база, через що збільшується жорсткість рами.

Діаметр коліс 622 мм, в якості покришок частіше використовуються однотрубки. Каретний вузол у трекового велосипеда розташований вище, через що збільшується відстань між крайньою нижньою позицією педалей та покриттям треку.

У трекових велосипедів всього одна фіксована або глуха передача: у педалей немає вільного ходу щодо заднього колеса, вони безперервно обертаються. Наявність тільки однієї передачі та відсутність традиційних гальм зменшують вагу велосипеда.

15. Циклокросовий велосипед призначений для велокросу – перегонів по колу, пересіченій, відкритій місцевості та лісових ділянок з перешкодами: броди, бруд, коріння дерев й повалені стовбури, рови, пагорби та штучні перепони.

За своїми характеристиками така модель щось середнє між шосейним гоночним велосипедом і дорожнім гібридом. Але у циклокросового велосипеда є три важливі особливості: відносно товста позашляхова гума, змінена геометрія рами, кантильоверні або дискові гальма.

Як вибрати велосипедну раму

Рама – основний елемент в конструкції байка. Її важливі характеристики: матеріал, з якого вона виготовлена, та розмір.

Зазвичай рами виготовляються зі сталі чи алюмінію. Сталеві частіше зустрічаються в бюджетних велосипедах, алюмінієві – в моделях середньої та високої цінових категорій. За міцністю алюмінієві рами не відрізняються від сталевих, але менше важать.

У топових велосипедах рами нерідко роблять з карбону. Якщо легка алюмінієва рама може важити 1,5-2 кг, то вага карбонової – 1 кг. Такий виграш у вазі важливий для професійних гонщиків, але не для любителів.

Хромомолібденові рами важать менше за сталеві, але більше за алюмінієві, стійки до прояву корозії. Такі рами можуть згинатися на віражах, що дозволяє краще "тримати трасу" на поворотах.

Рами з одного й того ж матеріалу можуть сильно відрізнятися за дизайном і вагою. Відомі бренди виготовляють рами для своїх велосипедів із застосуванням технологій баттінгу (потоншення стінок труб в ненавантажених місцях) і гідроформінгу (надання складних форм за допомогою рідини).  Тож вони не тільки менше важать, але й краще переносять навантаження.

Как выбрать велосипед #6 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Залежно від наявності підвіски, з точки зору конструкції рами, велосипеди ділять на 3 типи:

  • ригіди (англ. rigid – «жорсткий») – велосипеди без амортизації, наприклад, шосейні, міські та BMX;
  • хардтейли (англ. hardtail – «жорсткий хвіст») – байки з амортизаційною передньою вилкою (гірські велосипеди, крос-кантрі);
  • з двома підвісками (англ. full-suspension) – з амортизацією переднього та заднього колеса. Такі байки використовуються в найбільш екстремальних видах велоспорту, наприклад, фрірайді та даунхілі.

Правильний підбір рами – запорука комфортного катання. У велосипедів для екстремального руху зазвичай невеликі рами – це дає кращу маневровість під час стрибків і виконання трюків.

Корисна порада: розмір велосипеда дорівнює розміру рами. Розмір рами – це відстань від осі каретки до кінця підсідельної труби, зазвичай вона вимірюється в дюймах. Через різну геометрію рам компанії поступово переходять на позначення літерами.

Как выбрать велосипед #7 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Підбираємо розмір рами

Коли ви стоїте з велосипедом між ніг на рівній поверхні, до рами має залишатися відстань, що дозволяє присісти на 10-12 см (ширину долоні). Дотримуйтесь цього правилу та будете в безпеці, якщо доведеться аварійно зіскочити з велосипеда.

Як вибрати велосипедну підвіску

Амортизатори роблять поїздку на велосипеді комфортною – вони поглинають вібрації нерівностей дороги та частину зусиль педалювання. Тому на рівній ділянці дороги розвинути велику швидкість легше на велосипеді без амортизаторів.

Якщо плануєте кататися асфальтованими дорогами або лісовими стежками, не варто купувати байк із двома підвісками. Якісні ободи та гума власне самі добре поглинають вібрації.

Тим, хто їздитиме тільки асфальтом, можна вибирати велосипед без амортизаторів.

Купуючи модель з підвіскою, дізнайтеся тип амортизатора та його характеристики. Найпростіші вилки підходять для асфальтованих доріг та лісових стежок. Не варто купувати пружинно-еластомірні, з ходом 80-100 мм. Вони не дуже добре справляються з нерівностями дороги.

Якісні варіанти зустрічаються в дорожчих велосипедах – це повітряно-мастильні та пружинно-мастильні вилки. Вони можуть оснащуватися можливістю регулювання швидкості відскоку, жорсткості ходу та перемикачем, що блокує хід вилки (система «локаут»).

Как выбрать велосипед #8 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Велосипедна підвіска

Як вибрати велосипедні гальма

Гальма бувають обідні, дискові та ножні. Ножні гальма зараз зустрічаються все рідше, тому ми не будемо детально на них зупинятися.

Обідні гальма (або V-Brake) досить надійні в експлуатації, у них проста конструкція. Такі гальма встановлюються на бюджетні гірські, шосейні, міські велосипеди.

Недоліки обідніх гальм:

  • якщо на колесі з'являється «вісімка», обід починає чіпляти гальмівні колодки та прискорює їх зношення;
  • в дощову погоду при зіткненні з мокрим ободом такі гальма видають характерний писк.

Дискові гальма бувають механічні та гідравлічні. Їх встановлюють на багато моделей гірських велосипедів.

У механічних дискових гальм проста та надійна конструкція, вони відносно легкі в обслуговуванні. Гідравлічні гальма встановлюються на дорогих велосипедах. Крім вартості таких систем потрібно спеціальне обслуговування й точне налаштування. Під час руху високою травою дискові гальма можуть забиватися, що знижує ефективність гальмування.

Ролерні гальма – вдосконалений варіант барабанних, їх механізм знаходиться зовні втулки та закріплений на рамі. Гальмувати потрібно спеціальною ручкою на кермі, по невеликому диску, який затискається між роликами. Всі дотичні частини знаходяться в спеціальній рідині, що гарантує плавне та ефективне гальмування без регулювання й налаштувань.

Как выбрать велосипед #9 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Види велосипедних гальм

Як вибрати швидкості, перемикачі

Кількість швидкостей – характеристика важлива, але не основна. У більшості велосипедів від 20 до 24 передач, такої кількості достатньо для будь-яких ситуацій.

Більше не завжди означає краще, системи з великою кількістю швидкостей вимагають більш точного налаштування й складніші в експлуатації. Важливо дивитися на виробника системи (найпопулярніші – Shimano і SRAM), а також на її рівень (від аматорського до професійного).

Міські велосипеди іноді оснащуються планетарною системою з 2-9 швидкостями. «Планетарка» ховається в задньому колесі, вона надійна та практично не вимагає налаштувань.

Перемикачі швидкостей можуть розташовуватися на ручках велосипеда (шифтери) або на кермі – «курки» (тригери). Перші здаються простішими, але з часом у них може з'явитися люфт, крім того, їх можна випадково зачепити під час руху. Тригери в цьому плані більш довговічні та зручні у використанні.

Как выбрать велосипед #10 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Перемикач швидкостей шіфтер

Як вибрати велосипедні колеса

Колеса велосипеда, як і рама, характеризуються розміром, який вимірюється в дюймах. Повний розмір велосипедного колеса – діаметр обода плюс товщина покришки.

Колеса 20 дюймів – зазвичай встановлюються на дитячі, складні та BMX велосипеди.

Колеса 24 дюймів – ставляться на підліткові велосипеди, а також байки для екстремальних дисциплін.

26 дюймів – найбільш поширений розмір. Такі колеса встановлюються на гірські, міські та дорожні велосипеди.

27-27,5 дюймів – поступово замінюють старі 26 дюймові в гірських велосипедах, вони краще згладжують нерівності дороги та дозволяють легше долати перешкоди.

28 дюймів і більше – ставляться на шосейні велосипеди, але їх можна зустріти й на гірських байках. Колеса більшого діаметру більше важать, але велосипедисти готові жертвувати ним заради комфорту.

Звертайте увагу й на конструкцію обода. Подвійні ободи менше схильні до утворення «вісімки», краще переносять негаразди експлуатації.

Как выбрать велосипед #11 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Корисні поради

1. Оцініть власну фізичну форму. Поміркуйте, для чого вам велосипед, та скільки кілометрів на день ви плануєте проїжджати.

Одна справа ‒ іноді покататися ввечері в парку, зовсім інша ‒ щодня їздити 10-20 кілометрів на роботу.

Якщо у вас немає досвіду, то все болітиме навіть після 5 км. Тож зразу сідати та їхати далеко не варто. Спершу накатайте загальних 150 км без жодних рекордів, а потім вже 15-ть вийдуть вже дуже легко. Якщо є бажання – фіксуйте рух у застосунку Strava.

2. Плануйте маршрути. Якщо дорогою на роботу чи зустріч ви постійно їхатимете вгору, є великий шанс приїхати мокрим і стомленим. Тож, використовуйте навігацію, щоб побачити де і як можна проїхати легше.

Топовий навігатор – Kamoot, можна використовувати Google Maps, Waze та Apple Maps, які хоч в Україні й не підтримують навігацію для велосипедів, але все ж таки дуже детальні.

3. Пам’ятайте про інших учасників руху. Всім власникам велосипеда треба знати ПДР і розуміти логіку інших учасників руху.

Так, велосипедисту забороняється рухатися по проїзній частині, коли поряд облаштовано велосипедну доріжку, але в нас їх небагато, та якість не дуже.

Тож якщо рухаєтесь поряд з автомобілями – дотримуйтесь ПДР, не забувайте показувати повороти руками, переводити велосипед по пішохідному переходу, а не проїжджати його, та дякувати водіям, коли вас пропускають.

4. Вибирайте перевірені бренди. Купуйте велосипеди лише перевірених і відомих брендів. Наш топ-10 виробників, в яких можна вибирати велосипеди: Merida, Specialized, Cannondale, Scott, Orbea, Giant, Ghost, Bianchi та Trek.

Також придивіться до українського бренду Pride ‒ за свою ціну досить цікаві велосипеди.

5. Звертайте увагу на вартість.Вартість моделі залежить від якості його компонентів: рама та її матеріал, а також касети, перемикачі, гальма, ободи, покришки, сидіння тощо.

Ціна за нормальний новий велосипед з надійними компонентами починається від $1000. Такий прослужить вам вірою і правдою багато років.

6. Вибирайте кермо та колеса. Кермо буває двох типів ‒ баран чи пряме. З прямим кермом рівніша посадка і лише один хват. На велосипедах з кермом у вигляді барана треба більше нахилятися вниз і тут цілих три хвати. Їздити швидко краще на барані, на прямому – чиліть.

Якщо дороги, якими ви збираєтеся їздити, криві та з різним покриттям, вибирайте модель з широкими колесами й амортизаційною вилкою. Якщо лише рівний асфальт ‒ дивіться на шосейні варіанти чи просто велосипеди з вузькими колесами.

Чим більші колеса і більше амортизації та м‘якості, тим повільніше велосипед їде, і навпаки ‒ тонкі колеса і жорстка вилка дають по асфальту гарний темп. Двопідвіси для міста не потрібні, вони лише для трейлів та гір.

7. Пам'ятайте про аксесуари. Після придбання велосипеда обов'язково купіть шолом, насос, мигалки, ліхтарик, дзвінок та окуляри. В ідеалі ще варто взяти контактне взуття та велоформу.

Не варто їздити без необхідності з рюкзаком ‒ через нього буде завжди мокра спина. Якщо треба перевезти щось на велосипеді, вибирайте велосипедні сумки.

Відеоогляд Як вибрати міський велосипед

Бажаємо легких доріг і вдалих покупок з Хотлайн!

Автор: Максим Андрейчук