Рік у рік продаж вживаних автомобілів зростає, а сотні тисяч українців замислюються над питанням, винесеним у заголовок. Відповідь на це та багато інших питань у нашому матеріалі.

Вы купили подержанный автомобиль, что дальше? #1 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Рік у рік продаж вживаних автомобілів зростає, а сотні тисяч українців задаються питанням, винесеним у заголовок. Відповідь на це та багато інших питань у нашому матеріалі.

Змінюємо мастило

Перше, що потрібно зробити після покупки автомобіля – замінити різні технічні рідини, без уваги до того, що розповідає попередній власник.

Нерідко автомобіль приводять у пристойний «продажний» зовнішній вигляд, замінюючи різні дрібниці, але використовуючи найдешевші компоненти: мастило, фільтр, колодки та ін.

Чому важлива заміна моторного мастила та масляного фільтра ?

Ви не знаєте, коли востаннє змінювалося мастило у двигуні, якої воно якості та що у складі, можливо, там змішані різні олії.

Аналогічно і з фільтром – нерідко при підготовці автомобіля до продажу встановлюють новий масляний фільтр, але використовують найдешевший з доступних варіантів.

Вартість 4-5-літрової каністри мастила в межах від 600-1000 грн, плюс трохи грошей на фільтр – це виправдані витрати для здоров'я мотора.

Не впевнені в чистоті двигуна та якості використаного раніше мастила? Залийте рідину для промивання для двигуна, але будьте обережні. У старому моторі агресивне 5-10-хвилинне промивання може вимити шлакові накопичення з ущільнювачів, і після заливання нового мастила двигун почне сочитися: стане гірше, ніж було.

Тому або використовуйте м'яке промивання для двигуна (на 500-1500 км), або перевірте з механіком стан ущільнювачів, щоб потім вони не почали текти.

Доречним буде звернути увагу й на трансмісійне мастило.

Навіть якщо виробник заявляє, що мастило в КПП залите на весь термін служби автомобіля, нерідко механіки навіть фірмових СТО радять міняти його при великих пробігах.

Аналогічно й мастило для автомата: вивчіть інструкцію до автомобіля та форуми про нього – швидше за все, мастило в АКПП також слід змінювати з певною періодичністю.

Заміна мастила в трансмісії складніша, ніж у двигуні, але вона й проводиться набагато рідше: раз на 50-60-100 тис.км – з таким терміном служби ці витрати цілком допустимі.

Більше інформації про те, як вибрати автомобільне мастило, читайте у нашому спеціальному матеріалі.

Вы купили подержанный автомобиль, что дальше #2 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Рекомендуємо звернути увагу на оригінальні мастила: GM (Chevrolet, Daewoo, Opel), Ford, Mercedes, Mazda, BMW, Audi, Nissan, Toyota, Subaru та ін. присадки. Оригінальне мастило спочатку розроблене з урахуванням особливостей того чи іншого мотора – потрібна в'язкість, специфічні присадки

Змінюємо антифриз

Наступний крок – заміна антифризу та гальмівної рідини. Стандартне правило – антифриз (тосол або охолоджувальна рідина) потрібно замінювати кожні 2-3 роки або кожні 4-6 років залежно від класу.

Класом охолоджувальної рідини оперують далеко не всі, тому виробники вигадали інший універсальний спосіб маркування антифризу – за допомогою кольору. Синя та зелена рідина зазвичай змінюється раз на 2-3 роки, червона, помаранчева та фіолетова – раз на 4-6 років.

Важливий нюанс: два різні типи охолоджувальної рідини не можна змішувати (не можна «синя + червона»), але можна змішувати рідини одного типу (наприклад, доливати «синя + зелена»).

Що буде, якщо не замінити? Прострочена охолоджувальна рідина взимку може замерзнути, а влітку варто чекати перегріву. Плюс ця рідина змащує насос, чим продовжує термін його служби. Для заміни зазвичай потрібно від 4 до 6 літрів, ціна питання – кількасот гривень.

Вы купили подержанный автомобиль, что дальше #3 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Більше інформації про те, як вибрати антифриз, читайте у нашому спеціальному матеріалі

Змінюємо гальмівну рідину

Багато виробників автомобілів рекомендують змінювати гальмівну рідину кожні 2-3 роки, оскільки вона гігроскопічна (вбирає воду) та може випаровуватися з утворенням парових пробок у гальмівній системі.

Крім того, через воду на деталях гальмівної системи може з'явитися іржа, і найбільша небезпека – вихід із ладу головного гальмівного циліндра зі складним гідроблоком ABS/ESP.

Швидше за все, у штатних режимах автомобіль і далі справно гальмуватиме, але ці важливі системи, завдання яких уберегти від нештатних ситуацій, не працюватимуть.

І тоді за ремонт чи заміну цього блоку доведеться віддати кілька сотень доларів чи євро, проти кількох сотень гривень, які коштує гальмівна рідина у сумі з роботою щодо її заміни.

Вы купили подержанный автомобиль, что дальше #4 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Змінюємо фільтри

Зазвичай в автомобілі чотири стандартні фільтри: масляний, паливний, повітряний фільтр двигуна та салонний (вугільний). Останнього може не бути в недорогих автомобілях без кондиціонера.

При заміні фільтрів виходимо з правила: невідомо, коли останній раз змінювалися ці елементи, та невідомо якої якості деталі зараз встановлені. Масляний фільтр вже описували, його змінюють разом із заміною мастила.

Паливний фільтр відповідає за очищення палива від різних домішок і стоїть на сторожі чистоти форсунок двигуна. Це дуже важливий елемент у дизельних автомобілях.

Повітряний фільтр забезпечує чисте «дихання» двигуна, і нерідко дозволяє трохи знизити витрати палива, якщо старий фільтр був брудним. Дуже важливий елемент для двигунів з турбіною або компресором.

Фільтр салону (вугільний фільтр) відповідає за чисте дихання водія та пасажирів. Нерідко старий, забитий салонний фільтр є причиною того, що вікна в авто постійно запотівають, і з його заміною проблема зникає.

Не завадить звернути увагу й на двірники (щітки, склоочисники): вони борються з усіма погодними негараздами та просять за це зовсім небагато грошей.

Тепер беремо все придбане, вантажимо у багажник та їдемо на СТО з грамотним механіком.

Вы купили подержанный автомобиль, что дальше? #5 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Новий вугільний фільтр салону – це запорука чистого повітря для водія та пасажирів

Перевіряємо приводний ремінь, ГРМ та насос охолоджувальної рідини

Якщо зробити все, що описано вище, машина, як мінімум, збереже здоров'я та стан, який у неї був на момент покупки.

Цього достатньо, щоби поїздити деякий час, послухати всі «стуки, писки, розгойдування» та розповісти про них майстру. Далі нехай він огляне автомобіль і скаже, що потрібно замінити в майбутньому.

Залишимо полеміку щодо якості обслуговування автомобілів офіційними та не офіційними СТО. Найкращий порадник у виборі майстра – це відгуки знайомих та коментарі на профільних форумах.

Ваша мета – зрозуміти наступний фронт робіт з автомобілем.

Зазвичай одні з перших у черзі на заміну приводні ремені навісних агрегатів та ремінь ГРМ.

Ціна комплекту ременів порівняно невисока, а ось обрив ременя ГРМ може призвести до фатальної зустрічі клапанів з поршнями та дуже складного капремонту двигуна. Приводні ремені, своєю чергою, можуть давати неприємні писки та поскрипування, зазвичай у цьому винен розтягнутий та ослаблений ремінь генератора.

Нерідко термін служби ременів можна порівняти з терміном служби обвідних роликів, тому часто зустрічаються комплекти «приводні ремені + обвідні ролики».

Також буває, що і насос охолоджувальної рідини служить кратно терміну служби ременів (наприклад, витримує 2 ремені по 60 тис.км, разом 120 тис.км). Можливо, насос слід замінити, щоб у майбутньому зберегти свій час та гроші (вартість робіт з розбирання деталей двигуна).

Ще один нюанс – якщо в машині ланцюговий двигун, то мається на увазі ланцюговий привід ГРМ. Однак для приводу генератора, компресора кондиціонера, насоса гідропідсилювача керма може використовуватися той самий полікліновий ремінь.

Вы купили подержанный автомобиль, что дальше? #6 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Перевіряємо роботу ходової частини та гальмівної системи

У гальмах під заміну перш за все потрапляють передні гальмівні колодки. Зазвичай вони служать від 20 тис.км у гонщиків на потужних машинах і до 60-80 тис.км у спокійних водіїв. Істина десь посередині – 40-50 тис. км.

При сильному зносі можливо знадобиться заміна гальмівних дисків. А ось задні гальмівні колодки зазвичай зношуються у 3 рази повільніше за передні, тому їх доводиться міняти не так часто. Особливо це стосується барабанних гальм.

У ходовій частині обов'язкової ревізії підлягають різні гумометалеві сполуки:

Ці елементи нерідко роблять слабшими, щоб вони сприймали на себе всі удари від ям та нерівностей дороги, захищаючи дорожчі елементи ходової у вигляді амортизаторів та важелів підвіски.

Тому сайлент-блоки, втулки та стійки стабілізатора нерідко можуть попросити заміни вже через 30-50 тис.км, тоді як дорожчі амортизатори служать 50-80 тис.км. І нерідко всі стуки-грюки підвіски виникають через дрібні гумометалеві деталі.

Аналогічна мета й у наконечників кермових тяг – вони захищають дорогу кермову рейку від пошкоджень. У цілому нині заміна цих деталей проста, як і власне їх вартість і вартість робіт із заміни значно нижче, ніж ціна ремонту чи заміни більших деталей, які вони захищають.

Заміна таких дрібниць поверне 80% відчуття нового автомобіля.

Вы купили подержанный автомобиль, что дальше? #7 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

З нашими дорогами – максимум уваги деталям підвіски: дивимося різні сайлент-блоки та втулки, підшипник маточини колеса. Також важливо перевірити стан гальмівних колодок та дисків. А якщо вже забралися під машину, зверніть увагу на вихлопну систему: огляньте, чи немає іржі, послухайте глушник, пошукайте «підсічки» вихлопних газів у місцях з'єднання труб

Перевіряємо систему охолодження та вихлопну систему

У системі охолодження важливо перевірити протікання антифризу, цілісність радіатора двигуна (буває тече по краях).

У вихлопній системі максимум уваги ущільнювачам та бажано послухати «січе» глушник чи ні.

Також зверніть увагу на стан акумуляторної батареї та коліс. Якщо АКБ ще в задовільному робочому стані, то часом досить її просто підзарядити – універсальна зарядка для АКБ коштує набагато дешевше за акумулятор, та й потім може знадобитися не раз.

Якщо й після заряджання автомобіль заводиться погано, слід замінити акумулятор. Причиною поганого запуску двигуна можуть бути й старі свічки запалення, попутно можна перевірити та високовольтні дроти, що йдуть до них.

Вы купили подержанный автомобиль, что дальше? #8 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Прості електричні проблеми у двигуна вирішити легко: замінити свічки запалювання, високовольтні дроти та акумулятор, перевірити приводний ремінь генератора та дрібні датчики в моторі. Але одна з головних проблем сучасних іномарок – складна електроніка, особливо у випадку з CAN-шиною – вимагає втручання лише кваліфікованого електрика

Змінюємо колеса

Питання з колесами починайте з діагностики: перевірити балансування та горезвісний розвал-сходження. Перше впливає на появу вібрацій під час руху, а друге відповідає за ведення автомобіля.

На черзі автомобільні шини – їх бажано замінити при сильному зносі: для літніх шин мінімальний залишок протектора становить близько 2 мм, для зимових – близько 4-5 мм.

Вы купили подержанный автомобиль, что дальше? #9 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Так, список вийшов значним, але він позбавить стару машину від 80% можливих поломок. Та й не обов'язково все вищезгадане змінювати в кожному вживаному автомобілі.

Бажаємо вам щасливого шляху, ні цвяха, ні жезла, та вдалих покупок з hotline.ua!

Автор: Роман Мельниченко