Каталог товарів
Київ
UA

Як вибрати автолампи

Автолампи – неодмінна частина автомобільного освітлення, але в автолюбителів часто виникають питання, як їх вибирати. Розповідаємо про всі подробиці добору автолам у нашому матеріалі, адже це важливий аспект безпеки.

Как выбрать автолампы #1 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Автолампи – невід'ємна частина автомобільного освітлення, але у автолюбителів часто виникають питання, як їх вибирати. Розповідаємо про всі подробиці добору автолам у нашому матеріалі, адже це важливий аспект безпеки.

Трохи автомобільної історії

Першими «автолампами» були звичайні воскові свічки, їх замінили гасові лампи, а потім – ацетиленові світильники. По-справжньому значний прорив настав, коли вирішили використовувати електрику. Так народилися лампи розжарювання.

Першою спробою була автолампа з вугільною ниткою. Вона споживала багато електроенергії та боялася вібрації, тому з 1906 нитку стали робити з вольфраму.

Коли лампи розжарювання використовували у фарах головного світла, у них виявився цілий ряд недоліків: сильне нагрівання, швидке перегорання, слабкий світловий потік.

Тому виробники наполегливо шукали шляхи розв'язання проблеми, доки у 1962 році компанія Hella не запропонувала галогенну лампу.

Как выбрать автолампы #2 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Від ацетиленових ліхтарів до сучасних світлодіодних фар – такий шлях пройшло автомобільне світло за якихось сто років

Галогенні лампи

Ключова особливість галогенних ламп – газоподібні галогени брому та йоду в колбі. Вони перешкоджають випаровуванню вольфраму, що виключає швидке перегорання нитки.

За десятиліття свого панування «галогенки» постійно модернізувалися. Тепер у них з'явилася можливість підвищити світловіддачу та ресурс, а заразом і зменшити габарити.

Сьогодні виробники пропонують різні модифікації галогенних ламп.

Є галогенки з покриттям, завдяки якому досягається візуальний ефект ксенонового світла.

Звичайно, сила світлового потоку не збільшується, просто світловий потік стає білішим і з блакитним відтінком.

Такі лампи часто підписують як Xenon або Xenon Effect, чим нерідко вводять в оману недосвідчених автолюбителів.

Как выбрать автолампы #3 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Bosch Xenon Blue – лампи для тих, хто хоче отримати «майже ксенонове світло», нічого кардинально не змінюючи

Лампи з маркуванням Long Life та DayLong пропонують підвищений ресурс, що є актуальним для цілодобового використання, наприклад у денних ходових вогнях.

All-Weather більше підійдуть для дощових і похмурих днів, зазвичай вони випромінюють жовте світло, яке найменше розсіюється опадами.

А якщо на коробці маркування +30% (+50% тощо) – перед вами лампа з підвищеною світловою віддачею.

Останнє досягається завдяки спеціально підібраному поєднанню товщини та матеріалу нитки, а також хімічного складу наповнювача колби.

Електрична потужність у неї стандартна, тому вона підійде для апгрейду штатної оптики без небезпеки перегріву розсіювача та проводки.

id-21938679

На практиці приріст сили світла може бути далекий від заявленого виробником, але це найрозумніший та економічний варіант.

На сьогодні у галогенних ламп непогані світлові характеристики при мінімальній ціні та величезному асортименті. Але є недоліки – мізерний ККД на рівні 10%, а також порівняно невеликий ресурс.

Как выбрать автолампы #4 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Галогенна автолампа Philips H4 RacingVision GT200 за даними виробника дає дворазове зростання яскравості світла при стандартній потужності – вражаючий результат!

Ксенонові лампи

Помітну конкуренцію галогенним лампам склали ксенонові. У них колба з двома електродами, наповнена ксеноном із домішками. Цей газ під впливом високовольтного розряду починає світитися.

У таких ламп величезний ККД – майже 90%, тому вони економно споживають електроенергію та коштують дешевше.

У порівнянні з галогенками світловий потік у ксенонових ламп помітно більший. У конструкції немає крихкої спіралі, лампи майже не нагріваються – все це дає великий плюс до довговічності.

Для роботи ксенонових ламп потрібен спеціальний блок розпалювання («баласт»), який спочатку забезпечує старт за допомогою високої напруги (приблизно 25 кіловольтів), а потім підтримує світіння меншою напругою близько 85В.

Розпалювання дуги в лампі відбувається не одразу, а з ледве помітним запізненням. Це може дратувати, наприклад, під час «моргання» далеким світлом, коли ця затримка є найпомітнішою.

id-22786521

При позаштатній заміні галогенних ламп на ксенонові потрібна установка омивача фар та автокоректора, якщо їх спочатку немає.

Це забезпечить чистоту розсіювача та вірний напрямок світлового пучка, щоб світло фар не засліплювало водіїв зустрічних машин.

На практиці напевно знадобиться замінити й сам розсіювач, якщо у нього рифлена поверхня, а також бажано встановити й лінзи.

Как выбрать автолампы #5 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Philips D3S X-tremeVision gen2 +150% внутрішня колба без спіралі та характерно вигнутий другий електрод – типовий портрет ксенонової лампи

Ксенонові лампи можна використовувати у фарах як для ближнього, так і для дальнього світла.

Є й комбіновані, т.зв. біксенонові системи. У них, зазвичай, одна колба, а перемикання здійснюється спеціальною шторкою чи поздовжнім переміщенням колби.

У дешевих системах такий механізм розбовтується, і під час руху нерівними шляхами добре видно, як тремтить світловий пучок.

Как выбрать автолампы #6 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Біксенонова лампа має металевий екран для правильного формування світлового потоку. Крім високовольтного конектора є також штекер ланцюга управління перемиканням

Світлодіодні лампи

Світлодіодні (LED) лампи колись використовувалися тільки як джерела світла у допоміжних освітлювальних приладах, а все через дуже маленьку потужність.

Але часи змінюються, і сьогодні у продажу багато комплектів для конверсії галогенних фар та опцій у вигляді світлодіодних фар головного світла.

id-21394930

Принцип роботи світлодіодів простий – випромінювання світла кристалом напівпровідника під впливом струму певної полярності.

Джерело світла може бути будь-якого розміру, воно легко масштабується як за величиною, так і за кількістю.

Звичайно, для фари головного світла велика матриця не підійде через важке фокусування, але тут рятують ситуацію надпотужні світлодіоди, що недавно з'явилися.

Как выбрать автолампы #7 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

У NARVA H4 Range Performance для ближнього та дальнього світла використовується по 4 потужні світлодіоди, які охолоджуються вентилятором біля основи

Плюси світлодіодних ламп: висока економічність, величезний ресурс, висока надійність. Витрати енергії у порівнянні зі звичайними галогенками знижуються приблизно в 10 разів.

Важливий момент: світлодіод – струмовий прилад, його не можна безпосередньо підключати до джерела живлення, інакше він миттєво згорить. Тому для малопотужних ламп допоміжного освітлення ставиться обмежувальний резистор.

Для потужних світлодіодних ламп він не підійде, у такому разі використовують т.зв. драйвер – спеціальний стабілізатор струму.

Багато драйверів можуть працювати в широкому діапазоні напруги, наприклад 9-32В. Це дозволяє використовувати потужні світлодіодні лампи і на легкових, і на вантажних автомобілях.

Драйвери зазвичай виконані у вигляді невеликих зовнішніх блоків, але деякі лампи вбудовані всередину корпусу.

Інші недоліки світлодіодів та ламп на їх основі – жорсткі вимоги до полярності підключення та виходу з ладу при перегріві.

Перше більше особливість, ніж недолік, а друге слід враховувати, особливо для ламп головного світла.

Останні нерідко мають систему охолодження – пасивну чи активну. У пасивної СО радіатор з великою площею – жорсткий або навіть гнучкий стрічковий.

У активної СО крім невеликого радіатора є вентилятор. Такий варіант створює більше шуму, менш надійний, але краще охолоджує лампу.

Одна з найпопулярніших проблем світлодіодних ламп головного світла – невисока чіткість світлотіньової межі.

У дешевих комплектів часто нечітке фокусування, через що погано видно дорогу, світло сліпить водіїв зустрічного транспорту.

Щоб уникнути таких проблем, купуйте брендовані та/або перевірені іншими користувачами моделі з гарними відгуками.

Є третій варіант – перевіряти лампи на своїй машині з можливістю повернення/обміну.

У деяких моделей є просте регулювання положення лампи у фарі, що дозволяє трохи підлаштувати світловий пучок.

Кардинальний метод розв'язання цієї проблеми – використання лінз. Світлодіодні лінзи конструктивно схожі на ксенонові та фокусують світло, що випромінюється, направляючи його в потрібну ділянку дороги, відсікаючи все зайве. Такі рішення вже давно завоювали популярність, навіть попри труднощі із встановленням.

Как выбрать автолампы #8 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Це світлодіодна лінза – ефективна, але досить громіздка конструкція. Більшу частину об'єму у ній займає радіатор охолодження

Світлодіодні лампи допоміжного світла вже давно конкурують з «галогенками», поступаючись їм тільки в ціні та на голову перевищуючи у плані світіння та асортименту.

Звичайно, є спокуса купити дешеву LED-лампу, але є шанс, що вона швидко згорить. Тому краще один раз купити якісну дорогу модель і більше не повертатись до цього питання.

Цікавий нюанс: якщо замінити в габаритних вогнях галогенну лампу на світлодіодну, включені на ніч «габарити» не розрядять акумуляторну батарею.

Типи ламп та цоколів

Є безліч типів ламп, кожен із яких застосовується по-своєму.

Конфігурація системи освітлення залежить від виробника. Саме він вибирає, що стоятиме, наприклад, у фарах головного світла чи задніх ліхтарях.

Одні й ті самі лампи можна використовувати і для поворотників, і для сигналу заднього ходу.

Как выбрать автолампы #9 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Схема з розбиттям типів ламп за сферами застосування. Як бачимо, автовиробники мають величезний діапазон для творчості – немає такого, щоб один тип ламп підходив до всіх автомобілів. Щоб не помилитись, вивчайте такі схеми для свого автомобіля

Літера «H» спочатку позначала «галогенні», але з появою світлодіодних та ксенонових моделей це втратило значення.

R2, H1, H3, H4, H7 – фланцеві лампи. Це означає, що їх можна встановити лише в одному положенні та не можна повертати навколо оптичної осі. Це пов'язано з необхідністю чіткого фокусування пучка.

  • R2 – вже застарілий тип для двофарних систем освітлення;
  • H1 та H7 застосовуються в чотирифарних системах;
  • Лампу H1 можна використовувати як далекого, так і для ближнього світла. Але в поєднанні з H7 вона зазвичай перебирає далеке світло або протитуманні фари;
  • H7 – найсучасніша модель, вона найкраще підходить для ближнього світла, адже менше нагрівається та яскравіше світить;
  • Лампи H3 найчастіше застосовуються у протитуманних фарах;
  • Лампи H4 – найпопулярніше рішення завдяки простоті та дешевизні. В них є спіралі для ближнього та дальнього світла. Найкритичніший їх недолік – слабкий світловий потік, в межах 1000 люмен.
Как выбрать автолампы #10 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Лампа Osram із популярної серії Night Breaker Laser призначена для фар H4

id-15011461

Лампи типів H8, H9, H11, HB3, HB4 – з пластмасовим патроном-ущільнювачем.

Перші три типи розроблені на основі H7, це сучасне потужне рішення, у тому числі для компактних фар.

Для чого краще використовувати лампи:

  • H8 найчастіше використовуються для ближнього чи протитуманного світла;
  • H9 – виключно для далекого світла;
  • H11 завдяки високому ресурсу та збалансованим характеристикам можна використовувати в будь-яких фарах – ближнього чи дальнього, а також протитуманного світла;
  • HB3 зазвичай використовують для дальнього світла, а HB4 – для ближнього.

Тепер розберемо лампи з індексом D, які бувають виключно ксеноновими. Їх ще називають «заводським ксеноном», оскільки вони призначені для заміни штатних ксенонових ламп.

Суфікси R і S вказують, у яких видах оптики можна використовувати такі лампи – рефлекторної або лінзованої.

Характерна риса R-ламп – чорні смужки для правильного формування світлового пучка. До того ж лампи мають пази на корпусі – щоб не переплутати.

Є також лампи з суфіксом C, вони підходять для обох типів оптики та мають відповідні цокольні пази.

Как выбрать автолампы #11 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Зліва направо: лампа D1S/D3S, потім – D1R/D3R. Далі йдуть D2S/D4S та D2R/D4R. Нагадаємо: чорні смужки на зовнішній колбі вказують на те, що лампа має суфікс R і призначена для рефлекторної оптики

У ламп D1R/D1S характерна алюмінієва коробочка, у якій розміщується високовольтна частина. Це підвищує безпеку експлуатації та знижує можливі перешкоди для обладнання автомобіля.

У таких моделей високий ресурс і швидке розпалювання, вони помітно дорожчі та більші за аналоги.

Лампи D2R/D2S були створені компанією Philips, і зараз досить популярні. Максимальна яскравість світіння заявлена для колірної температури 4300К.

У ламп D3R/D3S екологічно чисті колби завдяки відсутності ртуті у складі люмінофора, високовольтний блок в алюмінієвій коробці та колірна температура 4300К.

Лампи D4R/D4S використовуються в автомобілях Toyota/Lexus для заміни D2R/D2S. У їх колбах немає ртуті, тому вони вважаються екологічно чистими.

Напруга живлення для ламп D1-D2 становить 85 вольтів, а для D3-D4 – 45 вольтів.

Тепер розглянемо типи ламп для допоміжного освітлення:

  • Префікс T вказує на те, що лампа має цоколь, виконаний урівень з колбою, приклад – T4W.
  • Префікс R – у лампи металевий 15 мм цоколь та 19 мм колба, приклад – R5W.
  • У ламп з префіксом P той же 15-міліметровий цоколь, але колба більша – аж до 26,5 мм. Такі лампи часто використовуються для стоп-сигналів та сигналів заднього ходу, наприклад, P21W.
  • Якщо в назві є додатковий індекс Y, це вказує на помаранчевий колір, що дозволяє їх використовувати в безбарвних ліхтарях.
  • Лампи з префіксом SV (або C) двоцокольні (софітні) та використовуються для підсвічування номерних знаків або салону, наприклад, C5W.
  • У ламп з індексом W монолітний цоколь-колба, тому їх ще називають безцокольними. Їх часто використовують для підсвічування панелі приладів або як габаритні вогні.

Нерідко в назвах ламп вказують крім типу лампи ще й тип цоколя. Щоб не заплутатися у величезній різноманітності цоколів, тримайте під рукою довідкові матеріали.

Как выбрать автолампы #12 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Від різноманітності цоколів легко розгубитись. Хоча в ньому немає нічого хаотичного, якщо знати основи стандартизації

Зазвичай кожен тип лампи має свій тип цоколя та вони практично не перетинаються, наприклад для H4 це P43t, а для H3 – PK22s.

Немає сенсу пам'ятати нюанси цоколів, достатньо знати тільки тип самої лампи. Але якщо захочете змінити галогенні лампи на світлодіодні, доведеться вивчити питання.

У такому разі нагадаємо кілька моментів:

  • Префікс «BA» у назві цоколя вказує на штифтовий (байонетний) тип, цифра – це діаметр цоколя.
  • «BAY» – означає, що один зі штифтів зміщений по висоті, таке буває у двониткових лампах стоп-сигнал/габарит.
  • «BAU» – штифт цоколя зміщений по радіусу. Літера після діаметра вказує на кількість ниток, s(single) – одна нитка, d(dual) – дві нитки. SV 7 або SV8,5 – цоколі софітної лампи, цифра вказує діаметр.

Колірна температура

Колірна температура визначає колір випромінюваного світла та вимірюється в кельвінах.

Как выбрать автолампы #13 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Для галогенних ламп характерна колірна температура близько 3000К, рідко до 4300К. Це жовте або біло-жовте світло. Для ксенонових та світлодіодних ламп температура зазвичай стартує від 4300К

Для галогенних ламп діапазон температур 3000-4300К, тому вони світять із помітною жовтизною. Таке світло добре при поганих погодних умовах (туман, дощ), до речі, тому протитуманні фари мають жовті розсіювачі або лампи з жовтим світлофільтром.

У ксенонових та LED-ламп ширший діапазон, який зазвичай починається з 4300К і обмежується 8000К. Найпопулярніші моделі 5000К та 6000К. Хоча для тюнінгу випускаються лампи й з більшою температурою.

Оптимальним вважається білий колір світлового потоку, який добре підсвічує дорожні об'єкти (зокрема знаки) та мінімально втомлює очі.

Блакитне світло має ефектний вигляд, але в дощову чи похмуру погоду ефективність таких ламп помітно знижується.

Як вибрати автолампу: корисні поради

1. Всім шанувальникам автомобільних LED-ламп нагадуємо: світлодіод – струмовий прилад. Щоб він довго та повноцінно працював, потрібно стабілізувати не напругу, а струм. Тому найкраще використовувати відповідний драйвер.

Світлодіоди працюватимуть дуже довго та не мерехтітимуть, що нерідко буває при підключенні через резистори обмеження.

2. Ксенонові лампи – чудова річ, але тільки якщо вони встановлені із заводу або грамотним установником. Брудна або невідрегульована фара починає сильно зліпити, тому омивач фар і коректор просто необхідні.

З цієї причини рифлений розсіювач галогенної фари варто замінити на гладкий. І закономірним завершенням питання ксенонізації галогенних фар буде встановлення якісних лінз.

3. У звичайних фарах не можна використовувати галогенні лампи підвищеної потужності, наприклад, 90/110Вт. Інакше ви пошкодите проводку та розплавите фару, а до цього засліплюватимете інших водіїв.

Такі лампи зазвичай використовуються тільки на ралійних автомобілях. Якщо немає фінансової можливості для встановлення ксенонового світла – використовуйте галогенки з підвищеною світловою віддачею, наприклад +90% і т.д.

4. Якщо замінюєте галогенні лампи самостійно, не допускайте замаслювання колби, не беріться за неї руками. Жирові плями на колбі з часом висихають, погіршуючи її прозорість та збільшуючи нагрівання. Як результат – перегорання. Якщо ви випадково забруднили колбу – протріть її шматком чистої тканини.

5. Галогенні та особливо ксенонові лампи замінюйте парами, якщо, звичайно, не йдеться про випадкове перегорання, брак або пошкодження.

6. Автолампи – насамперед важливий елемент безпеки. Можна, звичайно, поставити лампи з ефектним фіолетовим пучком, але ефективність такого освітлення буде під питанням. Втім, як і законність такого переобладнання.

Сподіваємося, що наш матеріал допоможе вам вибрати автолампу бажаємо вдалих покупок та гарного світла на дорогах!

Автор: Олександр Шерстюк

Як вибрати Автолампи
Коментарі (0)

‌Вас може зацікавити