Каталог товарів
Київ
UA

Як вибрати об'єктив

Об'єктив – найважливіший компонент фотоапарата. Від якості його конструкції та матеріалів залежать не тільки деталізація, контраст і перенесення кольорів, а й загальний характер зображення. Про те, як вибрати об'єктив, з яким буде легко і зручно працювати, розповідаємо в нашому матеріалі.

Об'єктив – найважливіший компонент фотоапарата. Від якості його конструкції та матеріалів залежать не тільки деталізація, контраст і перенесення кольорів, а й загальний характер зображення. Про те, як вибрати об'єктив, з яким буде легко і зручно працювати, розповідаємо в нашому матеріалі.

Конструкція

За конструкцією всі фотоапарати поділяються на два класи: з вбудованими об'єктивами та зі змінними.

Камера з вбудованим об'єктивом – закінчене рішення, змінити яке можна в невеликих межах, встановлюючи різні насадки перед передньою лінзою.

Фотоапарат зі змінним об'єктивом дає своєму власникові практично безмежні творчі та дуже широкі технічні можливості.

Серед фотографів заведено говорити про систему, в яку входить апарат, об'єктиви до нього та різноманітні аксесуари. Техніка однієї системи не підходить до іншої як за механічними параметрами, так і за електричним.

Хоча на сучасні фотоапарати можна встановити оптику від іншої системи за допомогою спеціальних перехідників, зручність і оперативність зйомки при цьому знижуються.

Об'єктив поєднується з камерою механічно, за допомогою байонета. У перекладі з французької baïonnette означає багнет. На щастя, у фотосправі термін став абсолютно мирним.

Корисна порада: вибираючи камеру, не забувайте врахувати, чи є в наявності необхідні за властивостями та доступні за ціною об'єктиви. І завжди ретельно перевіряйте сумісність придбаного об'єктива зі своєю камерою.

Как выбрать объектив #2 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Діафрагма

Діафрагма – фізична характеристика об'єктива, закладена при проєктуванні, часто позначається буквою «f» (відносний отвір).

Діафрагма багато в чому визначає світлосилу об'єктиву, адже чим більшою є діафрагма, тим більше світла проходить крізь об'єктив на матрицю. Цей параметр залежить від конструкції та від використовуваних матеріалів.

За рівнем світлосили об'єктиви діляться на:

Как выбрать объектив #3 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

ГРИП (глибина різкості) – це відстань між найближчими та найдальшими об'єктами, які знаходяться в прийнятно різкому фокусі на зображенні. Фотографи використовують його для акцентування уваги на об'єкті або області, яку потрібно підкреслити.

Как выбрать объектив #4 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Зона розмиття поза фокусом позаду об'єкта називається боке (від яп. ボ ケ боке – «розмитість», «нечіткість»). На багатьох зображеннях фон розмивається фотографом навмисно, для візуального виділення головного об'єкту зйомки та додає фотографії глибини.

Корисна порада: за можливості купуйте світлосильні об'єктиви. Вони коштують дорожче, але дають широкі можливості щодо вибору параметрів експозиції. Наприклад, зйомка при нижчих значеннях чутливості зменшує шуми, розширює динамічний діапазон файлу та дозволяє домагатися кращого розмиття другорядних об'єктів в кадрі.

Как выбрать объектив #5 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Фокусна відстань

Об'єктиви діляться за ознакою фокусної відстані, яка буває фіксована (фікси) або змінна (зуми).

У об'єктива з фіксованою фокусною відстанню немає внутрішніх рухомих елементів (трансфокатора), завдяки чому він дає стабільніше та якісніше зображення в заданій фокусній відстані.

Фіксована фокусна відстань спрощує конструкцію, але знижує зручність використання. Наприклад, щоб змінити площу кадру, яку займає об'єкт, фотографу доводиться переміщуватися в просторі.

Як правило, об'єктив з фіксованою фокусною відстанню дає кращу якість зображення – у нього вище деталізація та менше спотворень. Але є моделі зі змінною фокусною відстанню які видають картинку на рівні «фіксів».

До недавнього часу зум-об'єктиви не могли похвалитися світлосилою вище ніж f/2,8, в той час «фікси» забезпечують світлосилу до f/0,95 (щоправда, це досить дорогі об'єктиви). Але технологічний процес не стоїть на місці і зум-об'єктиви починають долати рубіж світлосили в f/2,8.

Как выбрать объектив #6 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Перемінна фокусна відстань ускладнює конструкцію, через що зум-об'єктиви важчі та більші за фіксів. Але наявність трансфокатора спрощує роботу, оскільки фотограф може варіювати площу об'єкта в кадрі не змінюючи точку зйомки.

Как выбрать объектив #7 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

У більшості зумов фокусна відстань змінюється вручну, але є моделі з електроприводом. Вони особливо зручні при зйомці відео, адже плавно змінюють масштаб, але при фотографуванні швидкість може виявитися недостатньою.

Корисна порада: фотографу-початківцю радимо звернути увагу на фотокамери зі змінними об'єктивами в комплекті, їх ще називають кит-об'єктиви. Така модель дозволить заощадити та не купувати об'єктив додатково, а ще навчитися вирішувати різні творчі завдання й вірно використовувати фокусну відстань. Приємний бонус: комплектні зум-об'єктиви часто обладнані оптичною стабілізацією.

Как выбрать объектив #8 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Наведення на різкість

Більшість сучасних об'єктивів вміють наводити різкість як вручну, обертанням кільця, так і автоматично – система автофокусування вбудована в корпус апарату або це складова частина об'єктива.

У деяких моделях кільце фокусування не пов'язано з лінзами механічно, з його допомогою фотограф керує вбудованим електродвигуном, який переміщує внутрішні елементи об'єктива.

Така конструкція дозволяє через меню призначити відповідність напрямку обертання колеса руху лінз.

Как выбрать объектив #9 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Автоматичне наведення на різкість – зручна функція під час зйомки. Завдяки їй фотограф може зосередитися на творчій стороні фотографії, залишивши технічні аспекти автоматиці. Але об'єктиви з автоматичним фокусуванням коштують дорожче моделей з ручним наведенням на різкість.

Швидкість і точність автофокусування залежать від:

  • конструкції камери;
  • способу наведення на різкість – фазовий, на підставі контрастності об'єктів, комбінований;
  • механізму приводу – вбудований в камеру, внутрішньооб'єктивний і його тип;
  • умов освітленості та характеру об'єкта.

При цьому фазові датчики працюють тільки в точках, визначених конструкцією, тоді як контрастний метод дозволяє задавати точку наведення на різкість довільно.

Корисна порада: у деяких об'єктивів є конструктивна особливість – передня лінза, яка обертається при фокусуванні. Уникайте таких моделей, якщо плануєте використовувати поляризаційні або градієнтні фільтри, які встановлюються на об'єктив.

Оптичний стабілізатор зображення

Системи оптичної стабілізації компенсують зміщення камери під час зйомки.

Одні виробники вбудовують їх в корпус апарату – у таких моделей переміщається матриця, інші – в об'єктив, і тоді переміщаються деякі групи лінз.

Завдяки об'єктивам з оптичною стабілізацією виходять різкі зображення статичних об'єктів при довшій витримці. А деякі системи стабілізації дозволяють компенсувати переміщення рухомих об'єктів.

Ефективність оптичного стабілізатора залежить від фокусної відстані об'єктива, відстані до об'єкта зйомки і діафрагми.

Корисна порада: незалежно від оптичного стабілізатора, не забувайте про штатив із таймером – він допоможе при пейзажній та постановочній зйомці, а також при тривалій витримці.

Как выбрать объектив #10 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Деякі виробники вбудовують систему оптичної стабілізації в корпус апарату

Фокусна відстань

Щоб фотографи могли коректно порівнювати об'єктиви для різних систем, заведено говорити про їх ефективну фокусну відстань. За основу взята «повнокадрова» камера 35мм з розміром світлочутливого елемента 24х36 мм.

Якщо матриця моделі менше, то зменшується кут зору, а ефективна фокусна відстань збільшується. Це добре позначається на телеоб'єктивах, але створює труднощі при створенні ширококутної оптики.

Щоб дізнатися ефективну фокусну відстань, необхідно помножити фактичну фокусну відстань, вказану на корпусі, на коефіцієнт, який має назву кроп-фактор. Кроп-фактор вказує, наскільки матриця даної камери менше, ніж у «повнокадрової».

Для APSC-апаратів кроп-фактор дорівнює 1,5-1,6, у систем 4/3 і Micro 4/3 - 2.

Как выбрать объектив #10 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Кут зору

Кут зору залежить від двох чинників: фокусної відстані – незмінний показник, який визначається оптичною схемою об'єктива, і розміру матриці.

За ознакою кута зору об'єктиви бувають декількох типів:

  • "риб'яче око";
  • ширококутні;
  • стандартні;
  • телеоб'єктиви.

Тип об'єктива не визначає область його застосування – все залежить від художнього задуму та майстерності фотографа.

Как выбрать объектив #11 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Об'єктиви «риб'яче око» дозволяють показати в кадрі набагато більше об'єктів, ніж об'єктиви інших типів з такого ж відстані

У об'єктивів «риб'яче око» дуже великий кут зору – до 180°. З їх допомогою можна показати в кадрі набагато більше об'єктів, ніж з об'єктивами інших типів з такого ж відстані. У перерахунку до 35мм еквіваленту їх фокусна відстань до 20мм.

При зйомці крізь об'єктиви «риб'яче око» виходить зображення зі специфічними спотвореннями геометрії та співвідношеннями розмірів об'єктів.

Є два різновиди об'єктивів «риб'яче око»: циркулярні (кругові) та діагональні. Перші проєктують картинку не на всю площу матриці, а тільки на центральну її частину, обмежену колом.

У других кут зору вимірюється по діагоналі кадру. Тоді по вертикалі та горизонталі він виявляється менше заявленого значення, однак залучається вся площа матриці.

Как выбрать объектив #12 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Ширококутні об'єктиви дозволяють зобразити в кадрі досить багато об'єктів з відносно невеликої відстані. Це моделі з кутом зору від 50°.

Спотворення геометрії та пропорцій у ширококутних об'єктивів менші, ніж в оптики типу «риб'яче око», але вони є, і часто використовуються фотографами в якості одного з виразних засобів.

Через те, що в кадрі присутні багато невеликих об'єктів, створюється враження, що при зйомці ширококутним об'єктивом досягається велика глибина різкості (це зауваження вірно й для оптики типу «риб'яче око»).

У перерахунку до 35мм еквіваленту фокусна відстань ширококутних об'єктивів лежить в межах від 20 до 40мм.

Как выбрать объектив #13 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

До стандартних об'єктивів відносяться моделі з основною фокусною відстанню від 24мм до 80мм в 35мм еквіваленті. Кут зору такого об'єктива близький до кута зору людського ока – від 40° до 50°.

Така оптика дає «звичну» людині картинку, спотворення є, але вони незначні та непомітні в кадрі.

Розмір діагоналі світлочутливого елемента у стандартних об'єктивів приблизно дорівнює фокусної відстані.

Такі моделі можуть значно розмивати другорядні об'єкти, забезпечуючи невелику глибину різко зображуваного простору.

Как выбрать объектив #14 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Найбільший з об'єктивів серійного виробництва – Sigma APO 200-500mm f2.8 / 400-1000mm f5.6 EX DG

Довгофокусні об'єктиви здатні заповнити об'єктом значну площу кадру з великої відстані, візуально наближаючи його до фотографа.

Кут зору у таких моделей менш як 30°, у деяких цей показник всього кілька градусів. У перерахунку до 35мм еквівалента фокусна відстань починається від 100 мм.

При зйомці телеоб'єктивами простір має «спресований» вигляд, геометричні спотворення та зміна звичних пропорцій непомітні.

Оптика цього типу дає можливість досягти значного розмиття другорядних об'єктів. Також існують спеціальні об'єктиви, наприклад, tilt/shift, макро і т.д.

Как выбрать объектив #15 - фото в блоге (гиде покупателя) hotline.ua

Сподіваємося, що наш гід покупця допоможе вам зробити правильний вибір, бажаємо гарних кадрів і вдалих покупок з hotline.ua!

Автор: Юрій Сидоренко, експерт в області цифрової фототехніки

Як вибрати Об'єктиви
Коментарі (0)

‌Вас може зацікавити