Домашній кінотеатр складається з трьох основних компонентів: джерела сигналу, засобів для відображення відео і відтворення аудіо. Сьогодні в більшості домашніх кінотеатрів використовуються AV-ресивери - багатофункціональні пристрої, що відповідають за обробку і посилення звуку, а також комутацію джерел і навіть підвищення дозволу відеосигналу. Як вибрати найкращий - розповімо в нашому матеріалі.
- AV: ресивер, процесор або підсилювач?
- Навколишнє звучання - скільки каналів?
- Потужність та інші складові гучності
- Комутаційні можливості
- Декодери
- Радіо, мережа та USB
- Автокалібровка
- Бюджет
AV: ресивер, процесор або підсилювач?
Домашній кінотеатр - інтегрована система. Для його відмінної роботи важливо підібрати компоненти таким чином, щоб вони правильно взаємодіяли.
AV-ресивер - найуніверсальніший варіант. Він декодує цифрові аудіосигнали, перетворює їх на аналогові, підсилює, а також приймає радіостанції FM-діапазону і може виконувати ряд інших, допоміжних, функцій.
У AV-процесора немає підсилювача потужності, хоча в ньому є попередні підсилювачі. Як правило, AV-процесор - компонент більш високого класу, орієнтований на вимогливого покупця.
Щоб побудувати домашній кінотеатр на базі AV-процесора потрібен комплект з п'яти або більше підсилювачів потужності у вигляді окремих блоків або в одному корпусі. Будьте готові придбати міжблочні акустичні кабелі для з'єднання AV-процесора і підсилювачів потужності.
Вважається, що AV-процесор із зовнішніми підсилювачами потужності забезпечує кращу якість звучання, оскільки на схеми декодування і комутації немає наводок від трансформаторів і вихідних ланцюгів підсилювачів. Однак таке рішення істотно здорожує домашній кінотеатр.
На ринку також є кілька моделей AV-підсилювачів, основна відмінність яких від AV-ресиверів - відсутність вбудованого радіоприймача.
Навколишнє звучання - скільки каналів?
Щоб не просто називатися домашнім кінотеатром, а бути їм, в системі має працювати як мінімум п'ять каналів об'ємного звучання, плюс сабвуфер.
При плануванні знайдіть відповідне місце для розміщення колонок. В іншому випадку замість безшовного звукового поля вийде аудіокаша, і кожен новий канал лише погіршить ситуацію.
П'ятиканальні AV-ресивери сьогодні вже не домінують на ринку, як це було раніше. За кількістю пропозицій лідирують семиканальні (фактично восьми- і дев'яти-, з урахуванням одного або двох сабвуферних каналів). Дев'ятиканальні моделі ще не набули поширення.
Навіть п'ятиканальні фонограми знайдуть роботу для інших двох/чотирьох колонок: багато AV-ресиверів пропонують цифрову обробку звуку через DSP. Деяким таке втручання в задумки звукорежисера не подобається, інші, навпаки, в захваті.
Якщо ви не готові розмістити в кімнаті більше п'яти колонок, додаткові канали звукопідсилення можна використовувати для поліпшення якості відтворення, підключивши фронтальну пару за двопідсилювальною схемою.
Звичайно, для цього потрібні як мінімум двосмугові колонки з двома парами клем. Альтернативний варіант - організувати окреме стереопідсилення для озвучування другої зони, наприклад, спальні або кухні.
Окреме питання - сабвуфер. В принципі достатньо і одного, але два дадуть більш розмитий в просторі звук - це плюс для низьких частот.
Використання пасивних сабвуферів - прерогатива домашнього кінотеатру «з коробки». Багато AV-ресиверів лише декодують сигнал низькочастотного каналу і попередньо підсилюють його, а ось підсилювач потужності повинен перебувати в сабвуфері. Для з'єднання цих компонентів потрібен не акустичний, а міжблочний кабель.
Потужність та інші складові гучності
Вихідна потужність для підсилювача - один з найважливіших показників. І чим вона більша, тим краще, хоча це зовсім не означає, що ви будете вмикати свій комплект «на повну», влаштовуючи сусідам «веселе життя».
По-перше, цифри паспортних даних лише показують, що ресивер здатний видати таку потужність на навантаження з певними параметрами в дуже короткий проміжок часу (технічно - за час розряду конденсаторів з вихідного каскаду, це частки секунди).
Щоб приблизно оцінити потужність необхідно розділити споживану з мережі електроживлення потужність на два, оскільки ККД ресивера (якщо мова не йде про цифрові підсилювачі, що працюють в класі D) рідко перевищує 50%.
По-друге, власне гучність, тобто звуковий тиск, який розвивається колонками, залежить ще й від самих колонок. В першу чергу від їх опору (чим він менштй, тим, за інших рівних умов, звук голосніше, але вимоги до підсилювача зростають) і чутливості.
Вважається, що ресивери, розраховані на роботу з чотирьохомнимі колонками, «витриваліші», проте все залежить від конкретної моделі, і гнатися за чотирма Омамі в паспорті треба лише в разі використання такої акустики. Восьмиомні апарати не люблять АС з низьким опором і можуть «захлинатися» на великій гучності.
При роботі на середній гучності у більш потужного підсилювача є запас, який він готовий використовувати, якщо у фільмі щось вибухнуло або у композитора сталося «форте-фортісімо».
Для маленької кімнати буде досить 100-150 Вт на канал, а ось велику зможуть озвучити тільки потужні - від 150 Вт моделі.
Комутаційні можливості
Одне з найважливіших достоїнств AV-ресивера - комутація сигналів з різних джерел.
На практиці це означає, що при переході від плеєра оптичних дисків до ігрової приставки або супутникового тюнера досить лише перемкнути вхід на ресівері, відео буде направлено на єдиний вхід HDMI на телевізорі, а аудіо надійде на потрібний декодер.
У тиловій панелі корпусу AV-ресивера багато роз'ємів: підключити можна будь-яке джерело
Деякі моделі вміють при цьому підвищувати дозвіл відео до Full HD. Це називається «апскейлінг» і буває корисно при перегляді сигналу стандартної чіткості на Full HD-панелях. Втім, багато панелі вміють виконувати таку операцію самостійно, тому користувач зможе вибрати, хто справляється із завданням краще.
Шанувальникам 3D перед покупкою варто перевірити відповідність входів/виходів HDMI специфікації 1.4а, в іншому випадку при комутації можуть виникнути проблеми.
Якщо плануєте покупку 4К-панелі або 4К-проектора, обов'язково переконайтеся в наявності функції 4K Passthrough або аналогічної можливості проходження 4К-сигналу. Бажано, щоб входи / виходи HDMI відповідали специфікації 2.0, в якості непрямого показника можна орієнтуватися на Ultra HD з частотою 50/60 кадрів в секунду. Топ-моделі почали оснащувати апскейлером до 4К.
Зверніть увагу на здатність ресивера пропускати сигнали в сплячому (Standby) режимі. В іншому випадку доведеться вмикати ресивер кожного разу, коли ви захочете подивитися новини через DVB-T-приставку. В ідеалі через меню можна налаштувати комбінацію входів/виходів, які будуть функціонувати.
Декодери
Багато сучасних AV-ресиверів дозволяють змінювати прошивку, а з нею - набір підтримуваних форматів, проте обчислювальні здатності у більшості моделей залишаться незмінними.
Звичайно, в майбутньому можна скористатися аналоговими входами і підключити до них зовнішній декодер, задіявши лише підсилювач. Але такий сценарій малоймовірний - вже дуже складною стане комутація.
Радіо, мережа та USB
Історична назва ресиверів походить від комплекту з приймача і підсилювача в одному корпусі. Радіо, якщо вас не дратує нав'язлива реклама, може стати непоганим джерелом фонової музики.
А інтернет-радіо з його незліченною кількістю станцій на будь-який смак буквально вдихнуло нове життя в старий термін. Хоча «настройка» все ж відбувається через web-інтерфейс, перемикання між збереженими в пам'яті станціями виконується вже на ресівері, зовсім як в FM-часи.
Навіть без широкосмугового доступу до інтернету AV-ресивер може відтворювати музичні записи та зображення з локальної мережі. Файли можуть зберігатися на мережевому сховище (NAS) або певним чином сконфигурированних комп'ютерах.
AV-ресивери підключаються до локальної мережі або Ethernet-кабелем, або через Wi-Fi. В останньому випадку слід уточнити, чи є Wi-Fi-модуль в ресівері або його потрібно докуповувати окремо, а заявлена виробником функціональність полягає в підтримці бездротових інтерфейсів на рівні прошивки.
Підключення до локальної мережі також дозволяє керувати ресивером з планшета або смартфона
Власники техніки Apple можуть скористатися технологією AirPlay. Однак здатність працювати з DLNA-серверами виглядає більш привабливою через більшу універсальність.
Підтримка USB-накопичувачів є в багатьох моделях, однак перед покупкою рекомендується уточнити, з якою файловою системою на жорсткому диску працюватиме ресивер, в іншому випадку є небезпека розчаруватися і залишитися з FAT 32 і навіть FAT16.
Автокалібровка
Хоча настройка системи потрібно лише в момент її інсталяції та при істотних змінах в кімнаті, наявність функції автокалибровки - вагомий аргумент на користь тієї або іншої моделі.
Для виконання автокалибровки потрібен мікрофон, який розташовують на місці перегляду
Враження від роботи акустичної частини домашнього кінотеатру багато в чому залежать від рівномірності формованого нею звукового поля, яке, в свою чергу, вимагає правильно виставлених параметрів затримки і синфазности каналів.
Гарні системи автокалибровки задають не тільки гучність і час затримки, але і коректують амплітудно-частотну характеристику тракту в залежності від конкретних умов приміщення.
Бюджет
Неписане правило побудови збалансованого домашнього кінотеатру говорить: бюджет слід розподіляти в співвідношенні 30-30-30-10.
Це означає, що на засіб відображення, AV-ресивер і акустику до нього слід виділити приблизно однакові суми, а 10-15% залишити на кабелі. Ця формула не включає вартість джерела, а також підставок/стійок/кріплень і аксесуарів.
Автор: Юрій Сидоренко, журналіст