Каталог товарів
Київ
UA

Як вибрати гітарний підсилювач

Для повноцінної гри мати хорошу та дорогу гітару недостатньо. Щоб ваш інструмент зазвучав, потрібен спеціальний гітарний підсилювач. Але що собою являє цей пристрій, і яка саме модель підійде саме вам?

Для повноцінної гри мати хорошу та дорогу гітару недостатньо. Щоб ваш інструмент зазвучав, потрібен спеціальний гітарний підсилювач. Але що собою являє цей пристрій, і яка саме модель підійде саме вам?

На онлайн-вітринах покупцеві доступний широкий вибір гітарних підсилювачів. Для початку слід розібратися, як саме посилюється звук вашого інструменту, та що для цього потрібно.

Дуже часто поняття гітарного посилення багато хто плутає з аудіо-посиленням, основна мета якого - посилення звукового сигналу без будь-яких спотворень. Потрібно розуміти, що звук електрогітари, що доноситься з колонки - результат багатьох факторів. Ними є властивості самого інструменту та характеристики гітарного підсилювача.

Звичайно, від підсилювача залежить і гучність гітарного звуку. Однак це лише побічна його функція. Основне завдання гітарного підсилювача полягає в тому, щоб сформувати звук електрогітари. Тому існує величезна кількість різноманітних моделей зі всілякими забарвленнями звучання.

Недорогий транзисторний підсилювач для електрогітари Kustom KG100HFX, що відрізняється великою потужністю і широким вибором налаштувань

Кожен підсилювач оптимізований під певний інструмент. В основному це акустичні, бас- і електрогітари.

Підсилювач для електрогітари конструктивно є найскладнішим з усіх типів. Це зрозуміло, адже цей інструмент через застосування всіляких ефектів (зокрема дісторшна) може видати звук досить широкого діапазону.

Підсилювачі для «акустики» призначені для передачі верхніх, середніх і нижніх частот акустичного звуку. Фахівці не радять у даному випадку вдаватися до спотворень. Такі пристрої в своїй конструкції зазвичай мають власні динаміки.

Підсилювачі для бас-гітари менш призначені для відтворення будь-яких ефектів, так як фокусуються на передачі низьких частот. Зазвичай мають вбудовані великі динаміки.

Гітарний підсилювач складається з підсилювача («голова»), комбопідсилювача і гітарного кабінету.

Комбопідсилювачі, підсилювачі, гітарні кабінети

«Голова» - це пристрій, який, власне, і займається посиленням звукового сигналу. Але проблема полягає в тому, що сам підсилювач не може відтворювати звуки. Для того щоб цей посилений сигнал зміг почути гітарист, до «голови» підключають динаміки, які називаються кабінетами.

Пара «голова» і «кабінет» займає досить багато місця. Транспортування такої конструкції ускладнюється через її вагу та габарити. Подібні схеми зазвичай застосовуються на великих концертних майданчиках, де необхідна велика потужність звуку (від 20 кВт і більше), а також на професійних студіях звукозапису.

Спеціально для домашніх репетицій виробники стали випускати пристрої, які поєднують підсилювач і колонку. Вони називаються комбопідсилювачами (або «комбіками»). Їх номінальна потужність зазвичай варіюється від 10 до 20 Вт. Якість звучання у такій системі трохи гірше, але цілком підходить для відточування майстерності. Завдяки невеликому розміру «комбіки» зручні для використання вдома, а також для транспортування на репетицію.

Підсилювачі або «голови», в залежності від начинки, бувають лампові, транзисторні та цифрові.

Лампові підсилювачі

Ламповий підсилювач для електрогітари Egnater Tweaker

Лампи заслужено очолюють рейтинг гітарних підсилювачів. Уже майже півстоліття безліч музикантів підтверджують бездоганність роботи лампового підсилення. Так у чому ж криється загадка великої популярності цієї техніки?

Ламповий підсилювач почав своє існування у ті часи, коли лампа була основним елементом будь-якого електричного приладу. Тоді це було нормальним, адже інакше робити просто не вміли. Уже тоді підсилювачі на основі ламп цілком задовольняли музикантів. Зрозуміло, що лампа дуже тендітна, і пристрої на її основі досить громіздкі та важкі. Крім того, і вартість вище інших.

З приходом науково-технічного прогресу були розроблені транзисторні та цифрові підсилювачі. Вони зручні з точки зору розмірів і ваги. Крім того, така техніка по кишені майже всім.

Але навіть сьогодні більшість професійних гітаристів користуються все-таки ламповими підсилювачами. Чому ж? Музична практика показує, що та сама лампа навіть зараз перевершує всі сучасні технології. Гітаристи визнають, що лампові підсилювачі видають звук набагато краще, ніж цифрові або транзисторні.

Транзисторні підсилювачі

Транзисторними ці підсилювачі названі завдяки принципу їх роботи, адже в їх основі лежить транзистор. Ці пристрої здобули велику популярність на ринку гітарного посилення. Але чому? Головним показником є ​​ціна. Так, вони дешевше своїх лампових побратимів. Крім того, транзисторна техніка більш зручна в транспортуванні та експлуатації, менш схильна до ударів і тряски. Крім цього, такі підсилювачі дозволяють музикантам репетирувати вдома, не заважаючи при цьому своїм сусідам. Адже навіть на маленькій гучності вони видають цілком прийнятний звук.

Транзисторний комбопідсилювач для акустичної гітари Marshall AS50D-E відрізняється великою потужністю у 50 Вт і наявністю двох ефектів (хорус і реверберація)

Тепер про мінуси. Як показала практика, виробники підсилювачів на основі транзисторів так і не змогли домогтися того звучання, що відтворює лампа. Запитайте будь-якого гітариста зі стажем, щоб він вибрав. Відповідь буде однозначною: «ЛАМПУ»! Але, як то кажуть, «до лампи потрібно дорости». Для гітариста-початківця на перших порах з головою вистачить і недорого транзисторного підсилювача.

Цифрові підсилювачі

Як відомо, будь-яка цифрова техніка працює на основі мікросхем. Основна відмінність цифрового підсилювача від всіх інших полягає в наступному. Аналоговий сигнал електрогітари методом обробки мікросхемами перетвориться на цифровий. У цьому випадку виникають два моменти. По-перше, відбувається втрата натуральності аналогового звуку. По-друге, звучання набуває нового забарвлення.

Відмінною рисою такої техніки виступає можливість моделювання звукового сигналу. Наприклад, можна отримати звучання лампового підсилювача або застосувати різноманітні гітарні ефекти. Виробники такого обладнання включають у нього звукові схеми популярних підсилювачів або тих же гітарних ефектів.

Цифрові підсилювачі ідеально підходять для домашніх занять музикою: невеликі розміри в поєднанні з безліччю ефектів, можливістю грати в навушниках і підключення до комп'ютера.

Багато фахівців рекомендують цифровий підсилювач використовувати виключно в домашніх умовах. Це пов'язано з тим, що на великому концертному майданчику з серйозною звуковою системою він буде відчутно поступатися за звучанням навіть транзисторному.

Окремі канали в гітарних підсилювачах

Багато гітарних підсилювачів мають два канали. Перший зазвичай використовується для чистого звуку (схожого на акустичну гітару). Другий канал призначений для ефекту «перевантаження» або «дісторшна», який дає рокове звучання. Для вибору каналу на передній панелі комбопідсилювача є перемикач. У дорогих варіантах передбачений вихід на спеціальну педаль для ноги, яка дозволяє, не перериваючи гру, вибрати потрібний канал.

Музиканти, що грають на акустичній гітарі, використовують різні канали для досягнення різних звукових ефектів. У такому випадку один з каналів дуже часто використовують для вокального мікрофона. Ці підсилювачі спеціально створені для гри на «акустиці».

Басові підсилювачі зазвичай мають один канал. Якщо ж їх є декілька, то бас-гітаристи використовують їх для спеціальних ефектів (слеп, перевантаження тощо).

Комбопідсилювачі

«Комбіки», як і окремі підсилювачі, теж бувають декількох видів, кожен з яких призначений для того чи іншого типу гітари.

Комбопідсилювачі для бас-гітари

Вибираючи відповідний для себе бас-комбік, слід звернути увагу на наступні характеристики: корпус, потужність, тип динаміків і звук.

Комбопідсилювачі для бас-гітари зазвичай виготовляються у двох видах: повністю закритий і відкритий. У першому випадку, якщо ви будете грати на високому рівні гучності, ви почуєте «брудний» звук, так як закритий корпус не випускає низькі частоти.

Найпотужніший 300-ватний транзисторний комбопідсилювач для бас-гітари Hiwatt MAXWATT B-300, що має регулятор контуру та 7-смуговий графічний еквалайзер

Від потужності підсилювача залежить гучність комбіка та чистота звуку. Якщо ви вперше взяли в руки гітару, то кращим варіантом буде придбання малопотужного комбіка. Залежно від того, де ви будете грати, потужність комбіка потрібна різна. Для домашнього музикування підсилювача на 15 Вт вам вистачить з головою. Для студій буде досить 30-50 Вт, ну а концертні майданчики зажадають не менше 100 Вт.

Комбіки зазвичай виробляються з динаміками, що мають 8, 10, 12 і 15 дюймів, з 1, 2 і 4 штуками в одному корпусі.

Комбопідсилювачі для акустичної гітари

«Акустичні» комбіки мають в основі транзисторні підсилювачі, в яких відсутні деякі ефекти. Такі пристрої мають фільтри для придушення перешкод і резонансу.

Звичайно, головний момент у виборі звукового обладнання, - це звук. Ознайомтеся з наявними функціями (набір ефектів, перемикачі та ін.) комбіка для акустичної гітари.

Дуже зручним вважається наявність двох каналів (для гітари і мікрофона). Також бажана присутність входу для навушників.

Комбопідсилювачі для електрогітари

Вибираючи комбік для дому, можна зупинити свій погляд на малопотужних. Так, 15-30 Вт буде цілком достатньо для домашніх репетицій. 50-150 Вт підійдуть для студій і концертних майданчиків.

Досвідчені гітаристи рекомендують для даного типу комбопідсилювачів купувати педалі ефектів окремо. У такому разі не тільки зручніше грати, але і звук буде кращим.

Всі моделі оснащені перемикачами ефектів, входами для мікрофону та навушників, гніздами для гітари, а також регуляторами частот і гучності.

Гітарні кабінети

При виборі гітарного кабінету професіонали радять керуватися наступними критеріями.

Завжди пам'ятайте, що «хороший звук» є досить суб'єктивним й індивідуальним поняттям. Тому підбираючи собі гітарний кабінет, довіряйте своєму слуху, а не відгукам і рекомендаціям на форумах. Пам'ятайте, що чим більший діаметр динаміків, тим краще вони передають низькі частоти (баси). Краще вибрати кабінет з кількома динаміками, так як вони більш чіткіше звучать.

Кабінет для електрогітари Marshall 1960A потужністю 300 Вт оснащений чотирма 12-дюймовими динаміками

Для домашніх репетицій вибирайте кабінет з невеликою кількістю динаміків.

Зверніть увагу на динаміки з великою чутливістю, бо вони цілком компенсують недолік потужності. Пам'ятайте, що гітарний кабінет завжди повинен володіти певним запасом потужності щодо підсилювача. В такому випадку ви виключіть можливість згоряння динаміків на великій гучності.

Кілька корисних порад наостанок

Купуючи підсилювач, зверніть увагу на наступні моменти.

Якість звучання. Це є основним параметром даного класу пристроїв. Пам'ятайте, що поганий підсилювач може зіпсувати звук навіть найдорожчої і найкращої в світі гітари. Під'єднавши її до підсилювача, відразу звертайте свою увагу на наявність фону. Також послухайте звук на великій гучності.

Потужність. Не женіться за ватами, якщо робите покупку для дому. Не варто платити великі гроші тільки заради того, щоб похвалитися перед друзями.

Кількість кнопок і перемикачів. Пам'ятайте, що чим більше всяких «крутилок» і кнопок на підсилювачі, тим точніше можна налаштувати звучання. Обов'язково на підсилювачі повинні бути присутніми еквалайзери. Крім них корисними будуть вхід для магнітофону, вихід для навушників, перемикачі ефектів.

Автор: Михайло Петров, журналіст

Як вибрати Комбопідсилювачі, підсилювачі, гітарні кабінети